Tätskikt under moss/sedum växtlighet?

Vilket tätskikt kan man ha under moss/sedum? Behövs det rotskydd till detta?

Kommentarer

  • Hej

    Man kan normalt välja lite olika alternativ av tätskiktslösningar.
    Vi kan rekommendera följande vanliga lösningar:
    Tätskikt för lutning under 3,6 grader - Membrane 5 mm
    Tätskikt för lutning över 3,6 grader - Mono PM

    När det gäller moss/sedumbeläggning med tjocklek 50 mm eller tunnare behövs normalt inget rotskydd.

    För att läsa mer kan man besöka följande hemsida. ​Grönatakhandboken​​​

    Med vänlig hälsning
    Hans
  • Har ett bandtäckt plåttak.
    Undrar varför YEP 1800 är bättre lämpat än YEP 2500?
  • YEP 1800 eller FlexiSteel som vår produkt heter, är utvecklad för att möte de särskilda behov som taktäckning med slätplåt kan innebära. Några av fördelalarna är:
    • UV tålighet som möjliggör upp till 12 månaders öppet tid.
    • Ytbeläggning utan sand för att minska risken för repning av plåten.
    • Tunnare produkt med fasade kanter för att minska risken för veckning/märken i  plåten.
    • Större vådbredd för effektivare läggning
    Johan Seniortekniker
  • Hej! Kan man räkna med att Icopals Tätskiktssystem Top & Base KL (4000 SEP + 2500 YEP) har inbyggd rotskydd, eller behöver man komplettera med ett rotskydd för de sedumtak som bedöms behöva det?

    Med vänlig hälsning,

    Matea
  • Hej Matea

    Alla våra bitumentätskikt behöver ett mekanisk rotskydd.
    Antingen vår geomembran Blackline 750 eller om man lägger på ett lager med gjutasfalt ovanpå tätskiktet.
    https://bmisverige.se/produkter/mark-och-grund/anlaggningsmembraner/geomembran/geomembran-blackline
    Tobias Teknisk säljare
  • Hej! Vid användande av Membran 5 på mineralull (för överläggning med sedum), ska tätskiktsmattan helklistras (JSE.1411) eller skarv- och helklistras (JSE.1412)?
  • Hej

    På underlag av mineralull får tätskiktet monteras enligt JSE.1513.
    Skarvklistrad och med mekanisk infästning.
    Tobias Teknisk säljare
  • Ska läggas sedum på ett kombinerad pergola/uterum, så det blir 23mm råspont på trästomme, sen tätskikt och sedan sedum.

    lutning ca 0,5grader.
    vilket tätskikt skall användas? och hur ska det monteras?

    Okej med Membrane 5 som skarv klistras med mekanisk infästning?
    Robert
  • Hej Robert
    Ja Membran 5 är rätt val. Mekanisk infästning och skarvsvetsning.
    Roger
  • Tar upp tråden och frågar om det är OK att lägga sedum på ett tak med korrugerad plåt, ca 10 grader.
    Behövs mer tätning?
    Vad rekommenderas för matta och jord/stenblandning?

    Magnus
  • Hej Magnus,
    Man kan lite förenklat  säga att man anpassar tätskiktslösningen efter förutsättningarna. Se gärna vår Systemväljare för exempel på hur konstruktion och uppbyggnaden ger olika systemlösningar.
    Johan Seniortekniker
  • Jag ger mig in i tråden!
    Vi projekterar ett låglutande sedumtak (2 graders lutning) längs en indragen våning. På andra våningen är det träfasad och då får inte sedumet komma närmre än 500. Så min fråga är om tätskiktet kan komma i dagen på den delen av fasaden, eller om det blir någon typ av filt med singel på. Eller har ni något annat förslag på ytskiktslösning där?
    Ellinor Eskilsson
  • Hej Ellinor

    Det vi brukar göra då är att vi byter ut Membrane 5 mot Mono PM för de exponerade ytorna.
    Även om de är grusbelagda så kan gruset sparkas undan och tätskiktet bli blottat.
    Tobias Teknisk säljare
  • tack för snabbt svar! Gäller tätskiktsgaranti både för Membrane 5 mm och Mono PM om vi har två graders lutning?
    Ellinor Eskilsson
  • Hej igen

    Ja, det gör det.
    Tobias Teknisk säljare