takspån

Hej jag ska lägga om mitt tak och håller på att ta in offerter mitt hus är ca 17 meter långt och halva huset är byggt år 1900 , byggt som en lada taket består av kraftiga brädor och på dessa spikar takspån år ca 1944 så lade man på tegel direkt på takspånet, år 1990 övertog jag byggnaden och tog då bort ströläkten och lade då dit oljebehandlat masonit för tak. Byggde sedan ut huset till den längd som det är ny ca 17 meter, den senaste utbyggnaden ca 8,5 metrarna är med råspont och takpapp. Hela huset är med taktegel som är dålig, min nu fråga hur gör jag med den gamla delen med takspån och masonit, går det att lägga ny takfolie på hela och sedan ströläkt och på dessa spänner jag den nya takfolien och sedan bärläkten för teglet

Mvh
Ove

Kommentarer

  • Hej!

    Skall det monteras Vittinge ofalsat tegel? så skulle jag rekommendera ströläkt takstolar, Vittinge Original underlagstak, ströläkt och bärläkt. Är det falsat tegel som skall läggas så går det att använda Monarperm Pro eller Divoroll Prima som underlagstak. Allt detta är ett sk frihängande montage.

    Håkan Tekniker
  • Hej jag ska lägga om mitt tak och håller på att ta in offerter mitt hus är ca 17 meter långt och halva huset är byggt år 1900 , byggt som en lada taket består av kraftiga brädor och på dessa spikar takspån år ca 1944 så lade man på tegel direkt på takspånet, år 1990 övertog jag byggnaden och tog då bort ströläkten och lade då dit oljebehandlat masonit för tak. Byggde sedan ut huset till den längd som det är ny ca 17 meter, den senaste utbyggnaden ca 8,5 metrarna är med råspont och takpapp. Hela huset är med taktegel som är dålig, min nu fråga hur gör jag med den gamla delen med takspån och masonit, går det att lägga ny takfolie på hela och sedan ströläkt och på dessa spänner jag den nya takfolien och sedan bärläkten för teglet

    Mvh
    Ove
    Ditt svar
    Hej!

    Skall det monteras Vittinge ofalsat tegel? så skulle jag rekommendera ströläkt takstolar, Vittinge Original underlagstak, ströläkt och bärläkt. Är det falsat tegel som skall läggas så går det att använda Monarperm Pro eller Divoroll Prima som underlagstak. Allt detta är ett sk frihängande montage.

    Håkan Tekniker
    30 Okt Rapportera olämpligt innehåll
    Hej nu min nya fråga har fått ett antal offerter dom flesta säger att vi läger duk över hela både gamla och nya delen och några säger att man måste byta den gamla delen och sätta dit ny råspont, prismässigt så skiljer det ca. 30000 tusen. Nu min fråga vilket tak kommer att bli best och säker för väta om man nu använder era produkter som ska vara till båda dela.
    MVH
    Ove

  • Ur täthetssynpunkt så får du tätt med frihängande också.
    Råspont ger så klart andra fördelar. Du får en stabilare konstruktion. Det blir lättare att montera underlagspapp. Har du luftare så måste du växla av för dessa vid frihängande.
    Men som sagt, tätt blir det.
    Tobias Teknisk säljare
  • Hej igen om jag nu lägger ströläkt direkt på masoniten ska då duken vara under ströläkten och om den ska vara där det innebär att man spikar/skruvar direkt igenom duken eftersom det inte blir lika tätt som om ströläkten läggs på råspont, så kan det komma in vatten under ströläkten på de ställen som inte den ligger dikt till masoniten, hur gör man för att förhindra detta
    MVH

    Ove
  • Hej igen

    Du spikar en ströläkt över takstolarna och i denna fäster du sen duken.
    På detta vis får du upp duken från masoniten.
    Sen spikar du ströläkt och bärläkt som vanligt.
    Tobias Teknisk säljare