Takpapp över befintliga

Hej, ska lägga ICOPAL topsafe 14 med klisterkant, horisontellt ovanpå befintlig takpapp.
Jag ska bara lägga på nytt takpapp i år bara över halva taket/ena sidan, ända till strax över taknocken, och resten läggs på nästa år då det är mossa på andra sidan av taket som behöver åtgärdas först.
Hur gör jag då med sista lagda takpappvåden över taknocken som kommer att ha klisterkanten uppåt och i avvaktan tills nästa år ?.
En annan fråga, ska våden på sidorna över hela fasadregeln eller bara ”möta” den på sidan?, och ska takpapp sidorna spikas längst hela sidan eller bara klistras?.
Tack på förhand.

Kommentarer

  • Hej JB.
    Eftersom nocken bara blir tillfällig tills du lägger nästa sida av taket först nästa år, så är mitt förslag detta.Spika våden i klisterkanten som går över nocken med ca 30 - 50 cm till andra sidan takytan. Sen skär du smala remsor och limmar med 3 strängar Icopal Taklim för att täcka spikarna och klisterkanten. Spikarna håller fast våden i höst stormarna och remsan som klistras håller taket tätt.
    Dina andra frågor är jag osäker på exakt hur du menar.
    Du är välkommen att kontakta mig på telefon 070-625 45 10 mellan kl 0800 - 1630 under vardagarna.
    Har haft semester så det är bara att ringa om du vill.
    Mvh
    Roberto Hedberg
    Solna