takomläggning

tänkte lägga om taket och passa på att lägga på 20cm cellplast ovanpå. 1.5plans hus från -62 så vill ha varmare torrare vindar. så frågorna är ångtät duk på råsponten under cellplasten? Flexilight pro? Hur tätar jag runt skorsten, avluftningar m.m.? Manchetter? sen ovanpå cellplasten ska man ha nåt vattenavvisande där med? Eller iaf nåt som skyddar cellplasten från åverkan av fåglar, insekter m.m.?
Och sen måste jag skruva läkten genom cellplast underlagsduk och råspont, tål duken det och vulkar så det blir tätt eller förstör man ångspärren då?

M.v.h. Morgan Kjelldahl

Kommentarer

  • Hej Morgan
    Vi har inget beprövat system för isolering utanför råsponten. Men jag kan tänka mig att det bästa isoleringen är Xps med hög.
    Monier har ett system som du kanske kan ta del och lärdom av.
    Monier​​​

    Även Kingspan har ett system som bygger på denna principen.