Taklutning papptak

Jag är byggherre och min projektör har förskrivit taklutning av papp med 3,57 grader. Kommer det att fungera? Är det någon skillnad i funktion om man t ex går upp till 6 graders taklutning?
I mitt arbetsliv har jag lärt mig att taklutning under 4 grader räknas som platt tak och taklutning mellan 4 - 14 grader räknas som låglutande så det är därför jag är fundersam över den taklutning som projektören föreskrivit.

Kommentarer

  • Hej Robert

    För våra svetsade tätskikt spelar det ingen roll om taklutningen är 3,57 eller 6 grader.
    Det som mer ställer krav vid lägre taklutning är att man får till takavvattningen.
    Tobias Teknisk säljare
  • Hej!
    Projekterat ett hus där jag har en balkongplatta av betong som bildar tak till balkongerna nedanför. Min beställare vill ha denna papptäckt på ovansidan då den kommer synas från ovanliggande lägenheter. Kollar jag ert "papptak" går det ner till 3 graders taklutning. Lutningen på balkongtaket i fråga är 0.6 grader, vad föreskriver jag för papptak på taket då? Mono PM tex?
  • Hej Jessica
    Mono PM går bra.

  • Hej
    Har 18 rullar skiffergrå mono PR.
    Funkar mono PR även vid mer lutning av Tak?
    Lr måste ja skaffa ny papp?
    Med vänlig hälsning,
  • Det fungerar bra. Vid taklutning över 14 grader måste våderna skruvas i ovankant också för att förhindra glidning
    Tobias Teknisk säljare
  • hej igen
    vad är skillnade på icopal mono pr och icopal primaflex. ? båda är skiffergrå.
    mvh j
  • Det är två olika varumärken vi använder oss av men kvalitetsmässigt är de likvärdiga
    Tobias Teknisk säljare

  • Hej!
    Jag håller på med en carport och längst in i denna har jag gjort ett "förvarings utrymme" när jag gjutit upp med mina skalblock, själva grunden.
    Det skall byggas ett tak på carporten och det är fyllt med Lecca runt väggarna, täckt av makadam.
    Det kommer att byggas en altan på baksidan carporten ovanför "förvarings utrymmet" som har ett gjutet valv som tak, regelverket är påbörjat för altanen.
    Inget kommer bli uppvärmt, så ingen isolering är på tänkt.
    Hur skall jag tätskikta taket på"förvarings utrymmet så att de inte drar fukt vid nederbörd?
  • Hej Henrik
    Ring mig så det inte blir några missförstånd.
    Mvh
    Roger