Takavvattning. Övergång hängränna omvikningskupa när stuprör sitter på mitten av huset.

Hej. Hur gör jag för att med korrekt fall på hängränna mot stuprör kunna montera en omvikningskupa mitt på längden av huset? Jag skulle ju vilja att omvikningskupan hamnar på den lägsta punkten. Icopal's system är ju avsett för att montera omvikningskupan i något av ändlägena av hängrännan. På det viset blir det ju enkelt att montera. Jag bor i radhus och dagvattenanslutningen ligger mitt på huset. Därför behöver jag förstå hur montering med omvikningskupa mitt på längden av hängränna ska gå till. Väldigt tacksam för snabbt svar.
Tack på förhand

Kommentarer

  • Hej Ola

    Det är ju krokarna som styr vinkeln på rännan. Nu vet jag inte hur brett du har. Om det räcker med en hel ränna eller om du måste skarva.
    Med en hel ränna så är det bara klippa upp hålet på mitten av rännan och knäcka den åt båda hållen och montera omvikningskupan.
    Måste du skarva så får du ha en hel ränna i mitten och göra på samma vis. Sedan får du skarva sedan åt båda hållen.
    Skarven kan inte hamna mitt i knäcken.

    Snodde en bild från Plannja, det blir ingen skillnad om du har hålet i mitten eller ute vid gaveln.

    Tobias Teknisk säljare
  • Tusen tack för att du bekräftade vad jag trodde. Och besparade mig besväret att köpa typ rheinzink och löda ihop möget🤣. Tack för bilden.  Behöver jag någon mjukfog i installationen i rännskarv eller gavlar eller är gummitätningarna tillräckliga? Jag tänker montera kompaktkrokar i takfotsbräda och undrar även om det finns några distanser att sätta mellan krokar och takfotsbräda för att ”få ut” rännan till samma pos som när den satt m rännkrokar monterade under takpapp
    Med vänlig hälsning, Ola

  • I rännskarvarna behöver du inget extra men gavlarna behöver du täta med fogmassa för plåt.
    Jag brukar själv även lägga en sträng runt omvikningskupan för att få den extra tät men det är iof överkurs.
    Någon distans har vi inte men det borde man kunna tillverka enkelt med klossar i trä som man sågar till.
    Eller om du skruvar på en extra bräda på takfotsbrädan för att få det enhetligt.
    Tobias Teknisk säljare