Syllisolering mellan betong och yttervägg

Om det är en för hög RF i betongplattan finns någon risk att den för hög fukthlaten kan gå igenom syllisoleringen och angripa syllen i yttterväggen? Den kan inte komma från sidan dådet ligger en platonmatta på grunden i övrigt.

Kommentarer

  • Hej
    Det beror på vad fuktspärren under syllen består av. Viktigt är att den är diffusionstät, täcker hela syllen och inte är punkterad. Fuktpåverkan kan även ske utifrån speciellt om vattenutledaren är bristfällig. Enda sättet att kontrollera detta är att mäta fuktkvoten i syllen och eventuellt ta ett provhål i väggen för att kontrollera syllen och utanförliggande konstruktion.
  • http://www.m.icopal.se/~/media/IcopalSE/Media/Monteringsanvisningar/icopal_ma_syllisolering_100525_A3_web%20pdf.pdf

    Titta på denna

    Så eran sylltätning uppfyller den de kraven enligt ovan.Det är inte frågan om vattenutledare eller att mäta syllen frågan är om sylltätningen klarar detta utan att syllen blir utsatt.

  • Ja. Både Grundisoleringen (YEP 2500) och Icothene gör det.
    Båda produkterna har ett högt  ånggenomsläpplighetsmotstånd och är mekaniskt starka.