Spikhål i underlagsduk efter omlagd bärläkt

Hej, har lagt Flexilight PRO. Snickarna lade bärläkten fel och måste nu flytta den, vilket medför att det blir spikhål i duken efter den fellagda läkten (under ströläkten) Går detta att täta eller måste de byta underlagsduken?

Kommentarer

  • Klipp till bitar 10x10 cm och klistra över.
    Tobias Teknisk säljare
  • Ok, detta gäller dock hela taket om 190 kvm. Blir uppemot tusen ställen. Är detta fortfarande ett bra alternativ eller är det bättre att byta duken? Går det i så fall att lägga en ny duk ponden gamla, dvs så att det blir dubbla dukar för att slippa ta bort den gamla (med tätningar mot genomföringar etc.
  • Hej igen

    Nä med de förutsättningarna så hade jag lagt ny duk ovanpå den gamla.
    Tobias Teknisk säljare
  • Hej
    Går det inte att såtta i en ny spik i hålet på ströläkten när man måste flytta bärlekten ?
  • Hej Maj
    Om jag förstår det rätt är spikhålen mellan råspont och ströläkten.
    Jag rekommenderar att man skruvar en skruv i det gamla spikhålet så att ströläktet pressas mot takduken.
  • Men om man lagt kilar under läkten för att få taket helt plant. Är det inte ett problem med skruvar som går igenom duken och där läkten då saknar kontakt med duken p.g.a kilen (som sitter lite på sidan för att inte skruvas sönder). Har Flexilight Steel om det nu spelar någon roll.
    Fredrik T
  • Hej Fredrik
    Går det inte att pressa läkten mot takduken/byggpappen får man täta med Icoklister där man har punkterat takduken/byggpappen.
    Eller lägga en träkloss mellan som pressas mot underlaget.
    Roger