Söker akut enventilationslösning för badrum i kombination med Icopal Shingel typ K

Hej,
hela mitt villatak på 290 kvm fick ny takbekäggning i oktober, Icopal shingel, typ K.
Jobbet gjordes av en auktoriserad entreprenör.
I beställnigen låg också att entreprenören skulle ta upp två hål genom taket från badrum och avlopp. Två rör upp genom taket alltså.
Shingeln lades alltså i oktober. Ventilationen beslöt man skulle tas i vår. Vår blev till sommar och nu är det dags.
För ändamålet har man låtit en plåtslagare tillverka två st huvar. Huvarna ser ut som på omslåaget av era monteringsanvisningar, alltså fyrkantiga, svarta små "höghus".
När montören nu ska montera fläkt, rör och göra håltagningen genom taket samt montera huvarna säger han att det är för sent att montera just huvarna. Det skulle ha gjorts i samband med att shingeln lades. Nu söker han en annan lösning, bl a tittar han på en typ av lösning som Vipel (Nipel?) har.

Fråga till er: Hur löser man ventilationshuvsproblematiken i den situation som jag och huset nu befinner sig i, alltså där ventilationsrören monteras i efterhand?

Hur ser era egna lösningar ut?

Jag skickar gärna bilder på plåtslagarens huvar samt hur taket ser ut. Måste då få en mailadress.

M v h
Mathias Fock
Täby

Kommentarer

  • Entreprenören har rätt i att huvarna borde monterats i samband med läggningen av Shingeltaket så att man i huvens bakkant får en tät övergång från shingel till huvens bakstycke. Vill ni sända bilder går det bra att göra på adress    seteknik@bmigroup.com
    Johan Seniortekniker