Skydd mot påväxt

Vad är bästa skyddet mot påväxt på tak

Kommentarer

  • Takytan skall hållas så torr som möjligt. Om man bortser från användning av giftiga ämnen så är det främst förekomsten av fukt som vi kan påverka. Ett brant tak i söderläge med en takbeläggning som snabbt torkar efter nederbörd är det optimala.
    Johan Seniortekniker
  • Har Shingel Plano på taket sen början av 90-talet. Har fått lätt mossbeläggning i hörnet närmast skogen och undrar hur den kan tas bort. Har förstått att man inte ska högtryckstvätta men det finns säkert någon annan metod ni kan rekommendera?
  • Något mossmedel, ex. Grön Fri fungerar bra.
    Tobias Teknisk säljare
  • Har ett vanligt papptak lagt 2016 med en norr och en södersida. Norrsidan börjar få påväxt av lavar vilket ju är ganska snyggt - det blir ju lite "grönt tak" av det..MEN är detta ett allvarligt problem så att jag bör ta bort dem men något medel eller kan jag låta det vara.

  • Lavarna är aggressivt mot asfalten i shinglen och bör avlägsnas.
    Tobias Teknisk säljare
  • Hej har Decra taksystem. Har problem med mosspåväxt.
    Kan jag långtidsskydda taket mot denna påväxt?
    Vilken produkt kan jag använda som tar bort mossan utan att påverka materialet i taket?

  • Hej Thommy

    Decra kan man högtryckstvätta enligt anvisning och sen efter kan man behandla med t.ex. Grön Fri för att få en långtidseffekt.

    Grön Fri​​​

    Tobias Teknisk säljare