Skarvning samt förvaring

Hej,
Har tre frågor som jag hoppas ni kan besvara.

-Har redan ganska nytt takpapp horisontellt över befintlig takpapp som täcker dock bara en tredjedel av taket på högra sidan, med rak kant mot den gamla.
Ska nu lägga ICOPAL topsafe 14 med klisterkant också horisontellt över resterande delen av taket och möta denna/skarva över senast lagda. Hur bör jag skarva alla våder som ska möta denna?.

-Kan man förvara Icopal topsafe 14 med klisterkant (hela eller delar av rullar) över vintern i ej uppvärmd utrymme eller tar klistret skada?.

-Ett tak med takpap som är tidigare behandlad med takmassa kan väl utan problem täckas över med tex Icopal topsafe 14?.

Tack på förhand

Kommentarer

  • Hej
    Ni får skarva på de befintliga våderna enligt följande. Man måste nog gå in trappvis så det inte blir generalskarv.

    Förvaras rullarna i ett rent utrymme under tak är det inga problem.

    Ja det går bra att lägga på takmassa.

  • Hej, Tack för ditt svar.
    Gällande skarvning av samtliga nya våder, då blir det som en 7 på samtliga våder, och därmed en rak kant som vattnet möter vid varje våd om jag uppfattar detta rätt, men antar att det inte går att komma ifrån. Rätt uppfattat?
  • Du måste få in den nya våden under den befintliga. Annars blir det en motfallsskarv där vatten kan rinna in. Om den nedre våden är spikad i nederkant kan ni skära upp våden ovanför spikningen. Riva bort överskottet som är spikat ner i råsponten. Vika upp den gamla våden. Sticka in den nya våden ca 20 cm spika fast, lägga tillbaks den gamla våden och klistra överlappet med Icopal Taklim.
    Är den befintliga våden klistrad så får ni skära ovanför klisterkanten.
  • Hej, jag vill försäkra mig om att det inte var någon missförstånd i tidigare svar då jag ska nu förvarar 10 rullar Icopal topsafe 14 med klisterkant över vintern i ett förråd som inte är uppvärmd, uppfattar jag rätt så klarar sig rullarna och klisterkanterna trotts minus grader, rätt uppfattad av mig?.
  • Hej
    Den våden som lagd tidigare får man borsta bort ev skräp tillföra Taklim på 3 parallella rader. Sedan lägga den nya våden på och trycka till. Har rullarna stått torrt och mörkt så är det inga problem. Man bör dock förvara dom i rumstemperatur några dagar innan man lägger dom.
    det går bra att lägga TopSafe på tak behandlat med takmassa.