Shingel som släpper

Hej!
Ett tak med taklutning 40 grader där vissa shingelplattor börjar släppa i nederkant.
Detta bara på södersidan och taket är lagt 2009. Finn det risk med detta och åtgärd för att fästa dessa isåfall?

Kommentarer

  • Hej Svante

    Det är mer ett estetiskt problem, klistret sitter längre upp på plattorna.
    Så de fungerar som överläggsplattor fortfarande. Oftast beror det på att taket sätter sig så det uppstår spänningar och en liten knäck och då böjs plattan upp. Eller så har det varit kraftig blåst som har lyft upp någon flik.

    Man kan använda sig av Icopal Taklim och klistra ner tungorna men det måste göras då det är varmt så plattorna är mjuka.

    Ser också nere vid fotplåten att den har böjt upp sig och bildat en glipa. Den bör du också fylla med taklim så inte vatten kan driva in det hållet.
    Tobias Teknisk säljare