Radonduk 400

Hej, måste man täcka plattan medans man håller på och bygger upp med cellplast och allt innan gjutning när duken ligger på första lagret cellplast så inte regnvatten fastnar mellan lagren, eller tar det sig ut iaf ?

Mvh Lucas.

Kommentarer

  • Hej Lucas

    Det kommer torka ut av sig själv
    Tobias Teknisk säljare
  • Hej! Jag har också stött på den här funderingen. Vi ska lägga duken mellan första och andra lagret cellplast sedan mot grundelementets insida hela vägen ut under syllen. Eftersom det andra lagret med cellplats inte kommer spikas fast för att duken inte får punkteras, skulle det regna kommer inte alla block flyta omkring i en bassäng isåfall? Det tar ju som sagt ett tag innan betongen kommer. Ska ju i med rör/golvärme/armering och allt det där...

    Jag har läst ditt svar att "det kommer torka ut av sig själv" men hur gör det detom duken är tät? Önskar ett lite mer utförligt svar.

    Tack på förhand!
    Mvh Karin
    Karin Thörnqvist
  • Hej Karin
    Vi förstår oron över att det skall bil regn eller rent av skyfall under byggtiden innan plattan är gjuten.
    Vår rekommendation om montaget blir "vattenfyllt" är att man när man monterat membranet lokaliserar var lägsta punkten är på montaget (Radonmembranet).
    I händelse att montaget blir vattenfyll får man göra hål i isoleringen ner till membranet. Antingen suga/pumpa upp vattnet. Eller punktera membranet så att vattnet kan rinna undan/genom makadamen.
    Hålet i radonmembranet lagas med en lapp och butyltejp så att det blir lufttätt.
    Roger