Påverkar solpaneler livslängden på ett papptak?

Hej

Vi ska montera solpaneler på ett 10 år gammalt papptak (Icopal). Taket lutar ca 30 grader och är södervänt. Taket ser ut att vara i mycket gott skick. Ingen påväxt, inga löv som hamnar på taket.
Hur påverkar solpanelerna papptakets livslängd?

Kommentarer

  • Hej Roland

    Om det är någon påverkan så skyddas det lite mer från solljus men det är marginellt.
    Däremot kan man fundera på livslängden.
    En solcellsanläggning håller minst 30 år och ett tätskikt 30-40 år.
    Så i detta fallet borde det gå jämnt ut.
    Tobias Teknisk säljare