Ny papp vs målning, samt montering av fotplåt på befintlig papp.

Hej!
Jag har en stuga i skärgården med cirka 20 graders taklutning med ca 30 år gammal takpapp helt och i bra skick men där ytskicket börjar bli mossigt och slitet. Jag tänkte lägga på ett nytt lager Topsafe 14 med den rengjorda befintliga pappen som underlag efter anvisningar. Är detta bästa lösningen eller finns det någon fördel med att bara måla den befintliga pappen med ny takmassa? När jag byter fotplåt, kan jag ta bort den gamla och fästa ny fotplåt över det befintliga, gamla pappen jag tänkte ha som underlag, eller ska jag ta bort den gamla pappen nere vid foten och byta fotplåten, och sedan bara lägga ny papp över en enligt anvisningar?

Kommentarer

  • Hej Nils-Henrik

    Du är inne på helt rätt spår. Lägg inte ner pengar på den gamla pappen med takmassa och dylikt utan gör rent den och använd den som underlag istället. Är det några ojämnheter så får dessa skäras upp och spikas ner. Det nya tätskiktet speglar underlaget.

    Skär loss  den gamla fotplåten och montera en ny enligt anvisningarna så får du bäst resultat.
    Tobias Teknisk säljare
  • Hej och tack för svar! Jag kommer inte hinna klart taket i år, men går det att lägga en sida i sommar och spara nästa till nästa år. I så fall gör jag helt klart den sidan så inga spikhuvuden är exponerade och avslutas med en våd över nock och fastlimmad på andra sidan. Går det? Dessutom, måste rullarna förvaras inomhus över vintern eller under presenning?
  • Hej Nils-Hendrik
    Du kan mycket väl göra som du beskriver.
    Det bästa är givetvis om du kan förvara rullarna stående inomhus över vintern (behöver inte vara uppvärmt).
    Kan du inte det så måste du täcka över dom så att inte snuts eller skräp lägger sig på rullarna och fördärvar klisterkanterna.