Miljöval takpapp

Hej !

Vi har en byggnad med sedumtak på isolerat betongtakbjälklag med låg lutning 1:40.
Byggnaden ska Breeam cetrifieras och vi stävar därför att använda miljövänliga produkter ur LCA perspektiv.
Kan ni hjälpa oss hitta bra produkt för detta.
Även ångspärren på HDF- bjälklaget har vi tänkt oss en underlagspapp som alternativ till plastfolie. Även där är val ur miljösynpunkt viktig.

Robin

Kommentarer

  • Hej Robin

    Jag föreslår en Base SV som ångspärr och som tätskikt Membrane 5. Det är tätskikt avsett för inbyggnad men i detta fallet får man montera det som ett exponerat tätskikt med mekanisk infästning.

    Båda produkterna är klassade i Byggvarubedömingen, bifogar med deras betyg.
  • Hej !
    På er hemsida så ritar ni allid figurer med tätskiktet på varma sidan om isoleringen på takterrasser. Vi har tänkt oss att lägga ångspärr på betongen och sedan isolering och ovan detta tätskikt. Funkar detta med samma produkter som du skriver?
    Ovan tätskikt har vi sedan sedumtak eller trädäck.
    Jag har titdigare föreskrivit 2 lag Icopal Base KL som tätskit. Är det en bättre lösing med Membrane 5 tycker du? Varför?  Livslängd?
    Robin
  • Hej igen

    Olika system passar bra till olika saker men med mer specifik information blir det lättare att välja.

    Den allra bästa lösningen i så fall vore ett klistrat kompakttak.
    Då har du en klistrad Base KL i botten, ovanpå denna klistrad PIR-isolering och sen två lager Base KL ovanpå som tätskikt. Sen sedum på detta.
    Vill du ha trall så byter du ut det översta lagret Base KL mot Top KL istället.
  • Hej!

    Vi håller på att projektera ett flerbostadshus i Danderyd med sedumtak.
    Vår hypotes är att ta ner allt vatten mot gården, så taken kommer därmed att luta i en riktning. Vi tänker oss ett låglutande tak, med 1 grads lutning. Husdjupet är ca 13 m så vattnet behöver alltså färdas som max 13m fram till stuprör. Kan det ställa till några problem att ha ett så pass låglutande tak eller är det en standardlösning?

    Mvh
    Mimmi
  • Hej Mimmi

    Vi rekommenderar en minsta lutning på 1:40 (1,4°).
    Annars är risken stor att du får kvarstående vatten på taget.
  • Ok, tack för svar. Men om vi går upp till 1:40 så bör det inte vara några problem? Eller bör det vara ännu brantare?

    Mvh
    Mimmi
  • Finns det utrymme så vore det med optimalt med 1:16 (3,6°).
  • Hej,

    Jag bygger ett garage med 4 graders pulpettak.

    Jag har lagt  Icopal Topsafe 3 grader.

    Funderar nu på att lägga sedumtak ovanpå.

    Är er takpapp rotsäker?

    Behöver jag förstärka taket på något sätt, till exempel lägga en platonplatta på taket för att skydda ytterligare?
  • Hej Leiv

    Topsafe med sina klistrade kanter tål inte belastningen av att ha sedum ovanpå sig. För det krävs ett svetsat tätskikt, Mono PM.

    Vid vanligt sedumtak av fetbladsväxter behövs inget rotskydd men går man upp på ört-sedum och kraftigare så behövs ett extra rotskydd. Tätskiktet i sig är inte rotsäkert.
    Tobias Teknisk säljare
  • Låglutande Betongtak, isolering PIR.
    Alt1; plastfolie, 2 lag PIR, 1 lag papp ytskikt (mek infäst)
    Alt2; papp, 2 lag PIR, 1 alt 2 lag papp ytskikt    - ” -

    Risk med plastfolie alt. papp under isoleringen och
    1 lag ytskikt i stället för 2?

    Varför PIR i stället för cellplast?

  • Pir har ett bättre isoleringsvärde än cellplast. Cellplasten krymper så det finns risk för köldbryggor.
    Plastfolien fungerar som ångspärr och skall i detta fallet ligga direkt på betongytan.
    Använder man sig av en bitumen ångspärr som är skarvsvetsad så kan det även fungera som tillfälligt fuktskydd under byggtiden. I så fall använder man Base SV (YEP 2500)

    Base SV