Läggning av TopSafe?

Vilket håll ska TopSafe ligga på?

Kommentarer

  • Hej

    TopSafe läggs normalt tvärs underlagstäckningen, från nock till fot. Det går även bra att lägga TopSafe med våder horisontellt, som underlagstäckningen.

    Med vänlig hälsning
    Hans
  • skall jag ta bort den gamla tjärpappen??
  • Hej Roland
    Det bästa är att ta bort det gamla tätskiktet för att få ett slätt tak. Detta är oftast ett slitsamt jobb eftersom denna är spikad ner i råsponten.
    Kan man acceptera att det blir ojämnt kan man låta det gamla tätskiktet vara kvar skära upp eventuella bubblor och veck och spika ner det så det blir slätt och montera TopSafe.
    Är tätskiktet monterat innan slutet av 1970-talet är risk för att det är tjärpapp så är det inget annat än att riva av och montera underlagstäckning innan man monterar TopSafe.
  • Kan jag lägga Icopal takpapp direkt på takbrädorna?
  • Hej

    Det krävs en underlagspapp också.
    Tobias Teknisk säljare
  • Alltför stort och dyrt jobb att byta papp.
    har ni ingen tätmassa som jag kan lägga på den gamla täckningen, nån asfalt eller tjärmassa?
  • Det har vi tyvärr inte. Om tätskiktet har passerat sin förväntade livsläng och är slitet så är det inget annat att göra.
    Vi har Icopal Takmassa som kan förlänga livslängden. Är det redan så slitet så det finns sprickor och läckage så hjälper inte detta.
    Takmassa​​​