Läckande shingeltak?

Hej,
Jag har ett shingeltak (Plano PRO) där jag misstänker att allt inte står rätt till. Vi har upptäckt dödsur/envis trägnagare i anslutning till taket och när vi tittar på taket så verkar det som att råsponten har "rest sig" på flera ställen och särskilt där vi hört baggarna. Eftersom dessa djur trivs i fuktigt virke misstänker vi att det läcker in vatten men problemet kan ju ha sitt ursprung i något annat eftersom något måste ha fått råsponten att resa sig från början. I vilket fall måste vi göra något åt problemet. Eftersom vi vet väldigt lite om sånt här och det företag som la taket (2011) har gått i konkurs och inte går att få tag på kontaktade vi en expert hos Villaägarna som bland annat gav oss rådet att kontakta ett skadeteknikföretag (Ocab) vilka i sin tur rådde oss att först prata med taktillverkaren (alltså er) för att se om vi kunde få några tips om vad som hänt och vad man kan göra. Därav denna kontakt. Ni får gärna höra av er så att vi kan diskutera detta lite mer ingående.

mvh
Martin

Kommentarer

  • Hej Martin
    Det finns onekligen tecken på läckage så som du beskriver det.
    Råsponten sväller när den blir fuktig och det kan vara orsaken till ojämnheterna.
    Som du beskriver problemet så verkar det inte finnas någon inspekterbar vind utan parallelltak. Ett sätt att mäta fuktkvoten i råsponten är att gå inifrån med långa isolerade silverstål genom innertak-ångspärr-isolering och slå stiften i råsponten och mäta med en fuktkvotsmätare. Utifrån värdet kan man dra slutsatser. man bör även kunna känna om råsponten är rötskadad.
    Att det förekommer läckage på ytor med Shingeltak är ovanligt eftersom dom ligger som fiskfjäll i två lager. Finns det läckage så är det oftast vid något hinder på taket så som huv ,snedtaksfönster eller liknande så det är främst där man skall söka.
    Vattnet följer tyngdlagen så en fuktkvotsmätning av råsponten och sedan söka läckage över högsta fuktiga punkten.
    Felet behöver inte bero på läckage utifrån utan kan även bero på diffusion eller konvention. Att varm fuktig inomhusluft tränger ut till isoleringens utsida och kondenserar mot de kallare takbrädorna. Detta sker främst då det saknas ångspärr på den varma sidan av isoleringen och/eller luftspalt mellan isolering och takbrädorna.

  • Tack för svaret! Det verkar som om experten på Villaägarna också är inne på spåret att det ursprungliga problemet är diffusion eller konvektion pga otät ångspärr. Jag tar denna information med tillbaks till skadeteknikföretaget.

    mvh
    Martin
  • Har haft läckage runt en skorsten, råsponten har ruttnat ock skall bytas.
    Har shingel typ Icopal K på taket hur gör jag när jag skall liga i Shingeln,
    går det att skarva i ny Shingel?
  • Hej Bengt

    Det går inte skarva i ny shingel eftersom den ligger omlott.
    Du får be en takläggare svetsa papp runt om skorstenen i samma kulör.
    Tobias Teknisk säljare