Komplettera gamla Zanda pannan.

Kan jag komplettera mina Zanda pannor som det står Nored på med nya pannor?

Kommentarer

  • Ja. Man kan komplettera Zandapannor som är gjorda 1979 och senare med nya.
    Johan Seniortekniker
  • Men de gamla har ju inte samma yta då det är mycket skrovligare
  • Hej,
    Ja beroende på vilket utförande och ålder det är på dina pannor så skiljer yta och kulör olika mycket. I bifogad länk ser du vilka Zandapannor vi kan erbjuda idag.

    Johan Seniortekniker
  • Hej,
    Det ser ut att vara en Zanda Gotica Svart från början/mitten 80-talet. Denna går att lägga tillsammans med Zanda Arktis Svart. Bäst bli det naturligtvis om kan få tag på begagnade pannor. Den nya pannan har en annan typ av beläggning än den gamla. idag är granulatet inbäddat i en cement slurry och ligger inte som på den gamla som ett "strössel" på ytan.
    Johan Seniortekniker
  • Hej !
    Jag har ett Zanda betongtak från 1979.
    Var kan jag få tag på nockpannor till detta tak ?
    Behöver byta enstaka.
    Tacksam för svar.

    Tommy Hellqvist
  • Hej I bifogade länkar ser du hur nockpannorna ser ut idag. om det är den typen av nockar du har på ditt tak så kan man lägga dessa nya på de gamla men inte tvärtom då de gamla är lite smalare än de nya.
    Zanda Protector
    Zanda Arktis
    Johan Seniortekniker
  • Hej !
    Kan man tvätta zandapannor årsmodell - 87? och framförallt kan man högtryckstvätta dem?

    Mvh
    Göran
    Göran Ryd
  • Hej,
    Man kan högtryckstvätta betongtakpannor men om de har någon ytbeläggning kan denna också delvis tvättas bort vilket då ger ett flammigt tak. Det förstör dock inte takpannans funktion. Sen skall man vara medveten om att man kanske trycker in vatten under pannorna som belastar underlagstaket.
    Johan Seniortekniker
  • Vad innehållere Zanda Nored grøn betong panna   från ca. 1976-1986 ?
    Jag ska krossa de jag har och ha som utfyllnad.
    Mvh. MARGARETA
    Margareta Gustafsson
  • Vi har inte tillgång till någon deklaration för den aktuella pannan. Men jag antar att det är en panna med grönt ganulat på ovansidan och att pannkroppen är cementgrå. Då innehåller pannan > 99% sand och cement. Ytan består av kvarts korn som bränts till sintring med någon mineral som ger den gröna tonen. Ur granulatet kan ingen urlakning ske och jag känner inte till att Zandapannan någonsin innehållit något som kan ge miljöskadlig urlakning.
    Johan Seniortekniker
  • Tusen tack for snabbt svar. Jag kom att tänka på asbest när jag starta att krossa dom. Nu kan jag fortsätta att få dom i småbitar med slägga och få ett bra grundlag till utfyllnaden.
    God sommar vidare.

    Margareta Gustafsson
  • Ja det kan jag med säkerhet säga att det aldrig varit asbest fibrer som tillsats i någon Zandapanna.
    Johan Seniortekniker
  • Hej,
    Jag behöver byta enstaka normalpannor och har Zanda Gotica tegelröd 1006. Tillverkas de fortfarande? Om inte - kan man istället använda Zanda Protector 2.0
    Sandra
  • Hej.
    Zanda Gotica tillverkas inte idag. Av de nytillverkade pannorna är Zanda Arktis närmast
    Johan Seniortekniker
  • Hej BMI!
    Tack för provbetongpannan av fabr. Zanda Arktis, svart, som jag beställt via er.
    Den passar bra till att komplettera mitt 38-åriga gamla tak.
    Finns det någon återförsäljare av Moniers Zanda Arktis i Boden-Luleå-området?
    Kjell Hultgren
  • Hejsan finns det fortfarande zanda nored gavelpannor från 1975
    Thomas
  • Hejsan,,,behöver gavelnockpanna zanda nored huset är från 1975
    Thomas
  • Hej Tomas.
    Tyvärr har Zandapannor tillverkade före 1979 en annan form än dagens Zandapannor det är endast begagnat marknaden som gäller här.
    Johan Seniortekniker
  • Hej Kjell,

    Vi har XL-Bygg Stenvalls, Beijer och Bygma I boden som du kan prova med.
    Räkna med att det är beställningsvara hos samtliga.

    Johan Seniortekniker
  • Hej Thomas - vi har både gavelpannor (vänster och höger) och nockpannor av fabrikat Nored från 1974. Hör av dig om du är intresserad. (desousamestre.m@me.com)
    Mikael
  • Hej,
    Kan jag komplettera betongpannor Zanda Nored (S) (75) med nya Zanda Arktis eller Protector 2.0?

    Johan
  • Hej Johan,
    Nej, tyvärr har zandapannor tillverkade före 1979 en lite annan profil. Möjligen går dessa att lägga vid sidan av varandra men det är inget jag själv provat. Om det fungerar kan man lägga en hel rad med nya utmed en gavel.Om ni vill prova så kan ni beställa valfri provpanna via vår hemsida.
    Johan Seniortekniker
  • Jag tänkte försöka byta ut några pannor från garagetaket som skulle vara lagda enligt förra ägaren 1993. Bifogar bild på en trasig som jag sparat för att jaga utbytes. Det står 85 förutom Zanda.
    Anders
  • Hej Anders,
    Du kan komplettera ditt tak med dagens Zandapanna Protector 2.0 Svart
    Johan Seniortekniker
  • Hej
    Jag vill byta ut mina Zanda pannor (grå, 79) mot nya av liknade modell och färg. Vilken modell ska jag välja - se bifogad bild?

    Erik Sunde
  • Hej Erik,
    Dina takpannor är kompatibla med dagens Zandapannor. Se bifogade länkar gällande vilka ytor och kulörer som finns att tillgå idag.
    Zanda Protector 2.0
    Zanda Arktis
    Johan Seniortekniker
  • Hej har Zanda 85 s pannor pp taket huset byggt 1987.finns det npgon ersättningspanna till denna?
    Joacim Landen
  • Hej Joacim,

    Dina takpannor är kompatibla med dagens Zandapannor. Se bifogade länkar gällande vilka ytor och kulörer som finns att tillgå idag.
    Zanda Protector 2.0
    Zanda Arktis
    Johan Seniortekniker
  • Hallå har zanda pannor på huset och är byggt 1984, har lite problem då jag skulle behöva skaffa en ny panna med avluftning för avloppet är det något som finns ? (Man lägger ut en ny panna med komplettutrustning för att koppla på röret på avloppet) Har kollat mycket och bender har en massa sånt men inte funnit något från zanda, pannorna står zanda 80 under, vilken  modell ska jag skaffa i så fall ?

    Jagva uppe på undertaket och hittade panna som fått ett hål i räknaren, är det vanligt på pannor som är runt 84 ?  Bifogar en bild

    Jimmy korell
  • Hej Jimmy,

    För avloppsluftning har vi en produkt till Zandapannan, se bifogad länk
    Jag känner inte igen att det skulle vara något problem med pannor från denna period.
    Johan Seniortekniker
  • Om jag har en oljehärdadbord i stället för fast undertak,  vilken modell ska man använda sig av då?  Mvh jimmy korell
    Jimmy korell
  • Modell av avloppsluftare påverkas inte men det blir mer utmanande att få tätt mellan underbeslag och boarden. bäst är att skapa ett fast underlag under boarden att skruva underbeslaget i och att täta mellan underbeslag och board.
    Johan Seniortekniker
  • Hej,

    Jag kommer att installera solceller under våren och rekommenderas ha ett gäng pannor hemma då de kan gå sönder under installationen. Färgskiftningar spelar ingen roll då de kommer vara under solpanelerna.

    Idag har vi Zanda Gotica Plus, Svarta 6001 som är monterade 1991. Men som jag förstått det finns ej dessa kvar till försäljning.

    Såg längre upp att ni rekommenderade Zanda Arktis som ett komplement, men hittar ingen som säljer dessa styckesvis.

    Än så länge har jag bara hittat denna som säljes separat, Takpanna Jönåker Svart "ELEGANT", funkar denna att kombinera med de äldre Zanda Gotica?
    Oskar
  • Hej!

    Takpanna Jönåker har en annan profil, den går inte att kombinera på ett tak med Zanda takpannor. Du får försöka hitta en återförsäljare som kan ta hem Zanda Arktis åt dig.
    Håkan Tekniker
  • Hej,

    Men skulle Zanda protector 2.0 också kunna fungera i mitt fall?
    Oskar
  • Hej!

    Den takpannan funkar att lägga med Gotica Plus, pannan har dock ingen "grusad yta"
    Håkan Tekniker
  • HejJag ska bygga ut och behöver komplettera med Zanda takpannor. De som ligger är lagt 2000 men jag vet inte vilken Zanda modell jag har och framförallt vilken man ska köpa för att det ska bli så likt som möjligt (Artic eller protector). Bild på befintlig panna.

    Matte
  • Hej.
    Den panna som är närmast är Protector som har en slät yta.
    Johan Seniortekniker
  • Hej Johan,
    jag har Zanda pannor från 1989.
    Modellen är Zanda 87 B.
    Jag undrar vad ni rekommenderar för underhåll på dessa pannor för att hålla dem fräscha och förlänga livslängden för dem.
    Det jag väljer mellan är takmålning som ju innebär högtryckstvätt eller att bara rengöra dem med en mild algrengöring (dvs utan högtryck)
    Vad är tillverkarens rekommendationer för underhåll och vad ska man absolut undvika?Jag vore mycket tacksam för svar.
    Mvh Roger
    Roger
  • Hej Johan !

    Håller på och installera solceller på taket,och jag skulle behöva köpa några takpannor som pojkarna trampat sönder.Ser att dom heter Zenda 85 S.
    Passar Zanda Protector ? Och var kan man köpa dessa ?

    Jan
    Jan Hiller
  • Hej Roger,
    Ser i tråden att din fråga från den 17 feb inte är besvarad. Kanske lite väl sent men här iaf ett svar.
    Det första jag vill framhålla är att målning och eller rengöring av takpannans yta på intet sätt förlänger livslängden på taket. Det är åtgärder som kan göras men av estetiska skäl. Man kan högtryckstvätta betongtakpannor men om de har någon ytbeläggning kan denna också delvis tvättas bort vilket då ger ett flammigt tak. Det förstör dock inte takpannans funktion. Sen skall man vara medveten om att man kanske trycker in vatten under pannorna som belastar underlagstaket och om det inte är tätt även ger ett visst läckage.
    Johan Seniortekniker
  • Hej Jan,
    Zanda 85 S kan i form kompletteras både med Zanda Protector och Zanda Arktis. Valet beror på ytbeläggning. Protector har en slät målad yta.
    Johan Seniortekniker
  • Hej !Har zanda betongpannor på min villa.
    Nu är några spruckna och har bara en i reserv.
    Mina är 42 långa och 33 breda, skulle behöva fler i reserv.
    Men vet inte om det finns?
    Det står zanda 85 s på baksidan.
    Kan den ersättas med en där står 80 på baksidan?

    Mvh Niklas
    Niklas
  • Hej!

    De ska fungera, Zanda pannor tillverkad före 1979 har en lite annan profil.
    Håkan Tekniker
  • Gar hittat begagnade zanda plattor som där står 86 38 med, kan dem med funka?
    Mvh
    Niklas
  • Hej!
    Har med hittat zanda 86 38.
    Skulle dem funka?
    Var på lite närmre håll.

    Mvh nik
    Niklas
  • Hej Niklas!

    Det ska funka

    Håkan Tekniker
  • Hej,
    Har ett tak med Zanda Nored lagt före 1979. Om man måste komplettera med pannor kan det funka med Zanda Arktis om man lägger en rad sådana ytterst mot vindskivan eller längst ner? Taket är nu målat och de nya pannorna kan ju kompletteringsmålas i samma färg. Verkar omöjligt att hitta några begagnade Zanda Nored.

    Mvh
    Ann-Britt
    Ann-Britt Edlund
  • Hej!

    Riv av vid vindskivan på vänster sida ända nerifrån och upp till nock. Sedan lägger ni de nya takpannorna i den raden.
    Håkan Tekniker
  • Passar Zanda panna 86 38 tror jag att det står med pannan 87 B

    Palle
  • Hej Palle!

    Det ska det göra 86 och 87 är årtalen på när formarna tillverkades.
    Håkan Tekniker
  • Hej,
    Hittade denna sida vilket var väldigt hjälpsam, tack! Har dock obesvarade frågor:
    Som jag förstår funka nya Zanda Protector 2.0 med de gamla Zanda pannorna (vi har tegelröda Zanda märkta med "S" och "79").
    Funkar även de nya halvpannorna (Protector 2.0) med dem gamla halvpannorna? Hittade en skadad halvpanna häromdagen bredvid ena fönster kupan.

    Sen undrar jag var man kan köpa både hel och halv pannor (Zanda Protector 2.0 med tegelröd färg) i trakterna runt Lund/Malmö - helst styckvis (om det går).

    Tack på förhand!
    // Vilse
    Vilse
  • Hej både normalpannan och halvpannan går att komplettera. Dessa kan beställas hos tex. Beijer eller Optimera Malmö trä.

    Johan Seniortekniker
  • Tack för snabbt svar!
    Gjorde en enkel koll på Beijerbygg.se där jag sökte Zanda och inga zanda-pannor kom upp från sökresultatet, sen kollade jag på Optimera.se och det är samma sak där (och det verkar som de säljer bara till byggföretag).

    Har du några flera tips för hur jag kan gå tillväga? Hjäller det att ringa in/besöka butiken för att lösa detta?

    Tack på förhand!

    Vilse
  • Hej!

    Bästa sättet är nog att ringa eller besöka butikerna.
    Håkan Tekniker
  • Hej!
    Har ni montageanvisning för Zanda Nored betongpanna eller ett motsvarande dokument ?

    Ola
  • Hej Ola,

    Det vi har är monteringsanvisning för dagens betongpannor, men principerna är de samma för alla tvåkupiga betongpannor med storlek 330*420 mm.
    Johan Seniortekniker
  • Hej,
    Som tidigare nämnt var jag på jakt efter takpannor för att ha i reserv till Zanda Gotica Plus, Svarta 6001 som är monterade 1991. (pga solcellsinstallation)

    Nu har byggarna för solcellerna även lyckats ha sönder en nock panna.

    Vilka modeller funkar att byta ut mot?
    Måste jag byta ut alla nock pannor?
    Funkar alla nock pannor att lägga mot Zanda Gotica Plus tak panna?
    Oskar
  • Hej!

    Zanda Arktis nock bör passa
    Håkan Tekniker
  • Hej. Heter zanda monier idag eller det är olika företag
    Davaid
  • Hej!

    Produkten Zanda heter fortfarande Zanda och ingår i Monier gruppen som ex Jönåkerpannan och Vittinge också gör.
    Håkan Tekniker
  • Hej! Ang frågan om namn... beställde x antal Zanda halv-pannor hemma. Fast dessa som levererades heter inte Zanda på baksidan, och istället "BRAAS" med nr 86 eller 98 (beroende på vilket håll man läser). Verkar passa de helpannorna som vi hade hemma. Vilket gäller?
    Vilse
  • Hej,
    Jag har Zanda nored från -77 och behöver ha några reservpannor tillhands vid en installation av solceller. Som jag förstått det finns det ingen rak ersättning före -79. Men vad är närmsta panna, färg och yta gör inget då taket och reservpannor ska tvättas och behandlas/målas innan installationen.
    Tack!
    Jonas
  • Hej!

    Det du får göra är att riva av en rad på vänster sida från takfot till nock, använd dessa som reserv och lägg nya eller begagnade efter -80 i den raden
    Håkan Tekniker
  • Har ett tak lagt 1990. Zandapannor. Saknar nockpannor enligt bild.
    Var hittar jag nya sådana? Plats: Frövi 1,5 mil; Örebro 3 mil; Arboga 1,5mil.

    Anders Ahrel

  • Hej Anders,
    Det ser ut att vara pannor från Örebro Takpannefabrik som du har på taket. Den finns inte kvar men om du skall söka begagnade nockar så är det dessa du skall söka.

    Mvh

    Johan Johansson
    Johan Seniortekniker
    (Uppdaterad )
  • Hej! Jag hade behövt byta ut Nored-gavelpannor från typ 71, funkar det att ersätta med nya Arktis-gavelpannor?
    Robert
  • Hej Robert,
    Nej Tyvärr har de inte samma profil. Det är endast begagnade pannor som gäller.
    Johan Seniortekniker
  • Hej, jag söker efter en nockpanna som uppges heta Zanda Garant med måtten 220/255x420mm. Den har en mörk rödbrun färg. Ytan är belagd med sand ( granulat).Spikhålet sitter oskyddat mitt på pannan.  Taket lades 2004.             Mvh Birger
    Birger
  • Hej Birger,
    Bäst är om du kan finna denna panna begagnad. De som tillverkas idag har inte riktigt samma yta. Man kan komplettera med nya nockar rent tekniskt och det är Zanda Arktis som är närmast i yta.
    Johan Seniortekniker
  • Under mina Nored-plattor står det A8, vad betyder det?
    Robert
  • Hej
    Jag har Zanda, slät, svart betong från 1988 (ser inget model namn) och behöver ha några reservpannor. Vilken ny panna skulle du rekommendera?
    Tack:-)
    Jesper
  • Hej Robert
    A8 kan vara fabrikens registreringsbeteckning i Takpanneföreningen. Denna försvann för länge sedan och vi har inget register från denna. Sannolikt är då pannorna så gamla att de ej kan kompletteras med dagens pannor oavsett tillverkare.
    Johan Seniortekniker
  • Hej Jesper

    Komplettering av släta zandapannor frå 1988.
    Dessa kan läggas tillsammans med Zanda Protector
    Johan Seniortekniker
  • Kan lägga till at det står 85, så Zanda, slätt, svart, 85, från 1988. Kan du rekommendera någon panna som liknar?
    Tack:-)
    Jesper
  • Hej Jesper.
    Formen på dagens zandapannor är den samma. Dina pannor som legat på takte sedan 1988 har ju åldrats och kanske nästa helt saknar ytbehandlign idag. Vill du ha något som liknar gällande yta och kulör återstår bara att söka efter dessa pannor på begagnade marknaden.
    Johan Seniortekniker
  • Hej igen! Frågar en gång till eftersom detta har troligen ramlat mellan stolarna.. .
    Ang frågan om namn... beställde x antal Zanda halv-pannor hemma. Fast dessa som levererades heter inte Zanda på baksidan, och istället "BRAAS" med nr 86 eller 98 (beroende på vilket håll man läser). Verkar passa de helpannorna som vi hade hemma. Är BRAAS halvpannor samma som Zanda?
    Vilse
  • Halvpannorna är avsedda att användas tillsammans med Zanda normalpannor. Just dessa halvpannor är tillverkade i tyskland där varumärket är Braas.

    Johan Seniortekniker
  • Hej! Vi ska montera på solceller på taket, huset är byggt -86 , vi ska nog göra en takmålning då taket är i bra skick annars. Vi behöver byta ut några som är trasiga vilka Zanda pannor passar till dessa Zanda pannor. jag vet inte vilken modell det är men det står Zanda 80 på dom se bilden.

    Christina Ingvarsson
  • Hej!

    Det går att komplettera med de Zandapannor som tillverkas nu.
    Håkan Tekniker
  • Peter
  • Hej!

    En Zandapanna Gotica eller Garant beroende på vilken ålder. Stämpeln på baksidan är otydlig.
    Håkan Tekniker
  • Hej! Det står 80 och A eller V på pannan, tack för snabbt svar och hjälp
    Christina Ingvarsson
  • Hej ! Det står 80 och A eller V på pannan är Zanda. Vilken panna passar att komplettera med?
    Christina Ingvarsson
  • Hej Christina!

    Se bifogade länkar gällande vilka ytor och kulörer som finns att tillgå idag.
    Zanda Protector 2.0
    Zanda Arktis
    Håkan Tekniker
  • Hej!

    Jag skulle behöva enstaka Zanda pannor levererade till Finland? Vårt hus är byggt 1999 och har en del spruckna tegel? Kan ni hjälpa mig att hitta någon som säljer dessa i Finland eller levererar dem hit från Sverige?

    Tack!
    Johan
  • Hej
    Går det att komplettera vårt tak som monterades 2005 med zanda Arktis med nya zanda pannor?
    Behöver några extra pannor.
    Mvh
    Bosse
    Bo Gustafsson
  • Hej Bosse!

    Dina pannor från 2005 går att komplettera med nya.
    Håkan Tekniker
  • Hej,
    Är Zanda Protector 2.0 nock början, från tidigt 80-tal, kompatibel med Jönåkers panna?
    Tommy Jonzon
  • Hej Tommy!

    Har du en bild på den jag är tveksam att den ser lika ut.
    Håkan Tekniker
  • Hej!

    Vi har rivit en murad skorsten och behöver komplettera med några takpannor provisoriskt innan det är dax för takbyte i höst.
    Går det att få tag i några pannor som passar?

    Huset är byggt 1976. Se bifogade bilder på takpannorna.

    Tacksam för svar.

    Markus Nilsson
  • Hej!

    De Zanda pannor som finns nu passar ej profilmässigt med varandra, man får ta ned raden till vänster från nock till takfot, där kan man sen montera dom nya och använda de gamla med att laga taket där det behövs.
    Håkan Tekniker
  • Var hittar man nocktätning till ett Zanda Nored tak från 1969.Någon form av takpapp
    som ligger i vågdalarna . 2 kupigt.

    Gerdt
    Gerdt Almgren
  • Hej Gerdt!

    Vi har dessa artiklar som rullnocktätning som passar.

    Dryroll
    Figaroll Plus

    Håkan Tekniker
  • Hej!
    Hjälp!
    Jag har sökt på Internet, men inte hittad ersättning för denna huv till mitt Zanda-tak.
    Den sitter ovanpå en hole-in-one takpanna.
    I hålet på pannan kommer ett plaströr med utv. diameter 90 mm Röret är kapat jämns med överkanten på hålet.
    Invändigt i huven har funnits ett galvat plåtrör, som passat att trä på utvändigt på plaströret.
    Allt är bortrostat.
    Var hittar jag denna huv? Se bifogad bild!
    Tack på förhand.
    Jan R

  • Hej

    Huven är inget som är Zanda original. Oftast är det öppet vid genomföringspannan. Genomföringspanna med krage, på kragen monterar man plastkrage som sedan ansluts mot en avloppsluftarslang.

    Håkan Tekniker
  • Hej
    Tack för svar!
    Jo-då, det är Zanda original och formad efter Zandas "vågor" och passarexakt
    Jag har smygspanat på tak hos flera grannar i området, som byggde samtidigt ca 1982, och dom har likadana Zandatak och lika huvar.
    Nå ja, om det är så illa att det inte finns ersättning, så får jag väl tillverka själv.

    Jan R
  • Hej ska måla taket och behöver några pannor jag är inte säker men tror att mitt tak är från er finns det något jag kan köpa idag som passar dessa pannor?
    Wictor boström
  • Hej Wictor!

    Jag kan se en stämpel, formarna som pannorna tillverkas på har ofta en text som man kan utläsa på baksidan, ser du någon sådan text?
    Håkan Tekniker
  • Ser inget namn men är lite siffror.
    Köpte några benders men så att det inte är samma passform på det. Skulle man kunna lägga några i en kantavslut så man har några extra om några går sönder som en nödlösning annars?
    Ska måla om taket.
    Wictor boström
  • Jag ser bara detta och är ej säker på att det är zanda heller?
    Wictor boström
  • Hej Wictor!

    Jag tycker det ser ut som en Skandiaprofil och den profilen har Jönåker och Benders. Passar inte de Benderspannor du köpt profilmässigt med pannan så kan du ta bort den vänstra raden från takfot till nock och ersätta dessa med nya och sedan laga med de du har tagit bort.

    Håkan Tekniker
  • Tack för tipsen har testat med benders Benurit men ska se med jönåker också då!
    Wictor boström
  • Sista frågan är det skillnad profil jönåker och benders Berndt?
    Wictor boström
  • Hej Wictor

    Samma profil
    Håkan Tekniker
  • Hej,
    Jag kom till svar val i samband med solcells installation på mitt tak. Jag har tegelröd Zanda 85-86 som har skyddat taket sen 1990. Jag besiktad taket idag och konstaterade att pannorna är fortfarande funktions dugliga efter sina 32år. Hela och ligger tätt men ytan är ganska sträv.
    Frågan är om man ska satsa på att få de rekonditionerad med hjälp av tvätt och betong impregnering och låta de liga kvar under solpanelerna 15 -20 år till. Där jag tror att de är granska bra skyddade från väder påverkan.
    Eller byta ut de lite i förtid till nya Zanda pannor? Och i så fall vilken. Arktis eller Protektor 2.0. Det verkar vara samma färger på de men man kanske vinner lite längre levnadstid med det slätare ytbehandling?
    Tacksamt för alla råd.
    Peter

    Peter Stendel
  • Hej

    Jag har ett radhus som byggdes 1983-1984 med Zandapannor med tegelröd färg och löst sittande "sand". Märket på pannan är 80 och "B", se bild.
    Finns det ersättare med "sand" eller är det den nya Zanda Arktis som gäller?

    Staffan
    Oktober 2022
    Staffan Lindström
  • Hej Staffan!

    Det får då bli Zanda Arktis.
    Förklaring till märkningen, 80 står för tillverkningsår av formarna och B står för Borensberg där Zandapannorna tillverkades.
    Håkan Tekniker
  • Hej,
    Har ett hus från -72 med Zanda pannor, ska installera solceller och undrar hur stort tryck en sådan panna kan tänkas tåla? Den verkar väldigt robust
    /Tim
    Tim
  • Hej Tim!

    Upp mot 300 kg innan man börjar göra urtag i den. Urtag måste man göra för att få dit solcellskonsolerna. Efter det kommer den att försvagas, jag kan tyvärr inte säga hur mycket pannan försvagas.
    Håkan Tekniker
  • Tack så mycket! Enligt uträkning från esdec så kommer det ligga en belastning på ca 800N per konsoll så då är det nog ingen fara med att göra urtag då om pannan klarar 3000N. Jag antar att det är den understa pannan det rekommenderas urtag i då?
    Tim
  • Hej Tim!

    Kommer konsolen att gå ut från sidan av pannan så kan man få göra urtag även i den överlappande pannan, kommer konsolen ut i framkant så blir det i den överlappande pannans framkant.
    Håkan Tekniker
  • Hej!
    Finns det en nockband i plast 1 meter som passar Zandas profil?

    Peter Stendel
  • Hej Peter!

    Den vi har är till för Zandapannor och Jönåker.
    Håkan Tekniker
  • Hejsan,
    Finns det några Zanda-pannor jag kan komplettera dessa Zanda SE 93 med?
    Kristoffer
  • Hej Kristoffer!

    Du kan komplettera med dagens pannor.

    Zanda Protector 2.0 Normalpanna
    Zanda Arktis

    Håkan Tekniker
  • Skulle behöva ca 10st vanliga pannor. Har för tillfället ett Zanda Nored tak lagt ca 2000. Vilka är kompatibla? Dom har varit svarta med nåt granulat på dom. Skulle även behöva 2 st nockpannor.

    Tack för hjälpen,
    Magnus
  • Hej Magnus!

    Är det granulat på så är Zanda Arktis kompatibla.

    Mvh
    Håkan Tekniker
  • Hej Håkan

    När jag köpte nya Zanda hörnpannor, för att lägga om förrådet, så var både vänstra och högra pannan med bredare kant. Det gick bra då jag bytta alla pannorna på förrådet.

    Staffan
    Staffan Lindström
  • Hej, jag har Zandapannor på mitt tak och huset är byggt 1978, har förstått av tidigare inlägg ovan att jag då har den äldre modellen. Har haft en takfirma här för att kolla taket inför solcellsinstallation. De säger att det går utmärkt att lägga tillbaka mina gamla takpannor när de reparerat takpapp och läkt. De säger att Zandapannan håller ca 100 år. Stämmer det?
    Med hoppfull hälsning.
    Helen
  • Hej Helen!

    Vi brukar räkna med en 80 år. Det är oftast underlagstaket som ger med sig före takpannorna.
    Håkan Tekniker
  • Denna zanda panna från 1978 vad heter den och
    Kan man ersätta trasig sådan med någon nymodell ?

    Ulf Törnqvist
  • Zandapannor tillverkade före 1979 är inte helt kompatibla med dagens. Er ser dock ut att ha samma mått som dagens och då kan man lägga nya i hel rad från takfot till nock så att anslutningen endast sker i sidled. för ytor och kulörer se bifogad länk.
    Zanda Protector
    Zanda Arktis
    Johan Seniortekniker
  • Hej,
    Behöver komplettera mitt tak och försöker finna begagnade men hur kan vi tolka befintliga beteckning för att hitta rätt .
    Kan man avläsa färg med det som står eller hur hittar man rätt färg/ modell?
    Vad jag kan avläsa står det 79 i beteckningen.

    Nic
  • Hej Nic!

    79 står för årtalet då formarna är tillverkade. 79 och senare är kompatibla med de pannor som nu tillverkas. Enligt bild så är det en granulerad (grusad) Grå takpanna. Tyvärr så har vi ingen Grå granulerad takpanna kvar, det som vi har är Zanda Arktis Tegelröd, Röd, Svart och Antikröd.

    Håkan Tekniker
  • Hej
    Tack För snabbt svar .
    Skulle tex Zanda Nored gråa betongpannor fungera att komplettera med ?

    Nic
  • Hej Nic!

    Om dom är tillverkade 79 och senare ja.
    Håkan Tekniker
  • Hej
    Har tänkt byta tak på mitt hus. Vi har Zanda panna från 79 verkar det.
    I kommunen jag bor så krävs det bygglov om man byter till annan färg.
    Hitta några pannor på min sidovind som jag tror är aldrig utsatta för färgblekning
    Bifogar bild.
    Undrar vad det är för färg och vilken panna ni har som är likvärdig.

    Tack
    Med vänliga hälsningar
    Robert
  • Hej Robert,
    Pannan du har hette Zanda Gotica Tegelröd och är en betongpanna belagd med granulat.
    Motsvarande panna idag är Zanda Arktis och närmast i kulör antikröd.
    Johan Seniortekniker

  • Hej, har nedanstående röd Zanda panna märkt 86 och 38. Behöver byta någon enstaka. Vilken kan jag komplettera med?
    Anders
  • Hej Anders!

    Kan du skicka bild på över och undersida av takpannan?
    Håkan Tekniker
  • Hej Anders igen!

    Bilden kom upp kan du skicka bild på ovansidan?
    Håkan Tekniker
  • Hej, här kommer framsidan. Dom installerades 2006 men sedan vet jag ju inte när dom är tillverkade.
    Anders
  • Hej Anders.
    Din panna kompletteras bäst med Zanda Protector Tegelröd
    Johan Seniortekniker
  • Hej
    Jag har Zanda pannor på mitt tag med en stämpel 87.
    Vilka pannor ska man köpa?
    Kan man beställa dom av er isåfall?

    Behöver 20-25st pga dom skall sätta solceller
    Johan Persson
  • Se bifogade länkar för vilken yta och kulör som passar bäst. Sedan beställer ni detta hos er lokala byggmaterialhandel
    Zanda Protector
    Zanda Arktis
    Johan Seniortekniker
  • Mina Zanda pannor är ifrån 1990 med stämpel 85 på ena halvan och ett S på den andra halvan. Jag kompletterade 2007 med en Zanda panna som då hette "Nordica Plus 2Kup T-röd Ytbeh". Den var något glansig till skillnad ifrån den matta/skrovliga originalpannan från 1990.Vilken panna passar bäst att komplettera med? I Svaret ovan skriver ni att välj Protector eller Arktis vilken som passar bäst i färg. Har båda exakt samma vågprofil?
    I så fall borde väl Arktis passa bäst för min del? Åtminstone ifall man tittar på produktdatabladet ifrån 2021. Är det den antikröda på bilden på produktdatabladet?

    Thomas Eld
  • Hej Thomas,
    Din ursprungliga panna ser ut att vara utan ytbeläggning så vilken man än väljer idag så blir det en stor skillnad i kulör och glans. Minst skillnad kan vara den antikröda arktis då den har brunsvarta inslag. det är inte den som är på bilden i produktbladet det är den tegelröda. antik ser ut så här:

    Johan Seniortekniker
  • Hej!
    Ja saknar svar på frågan: Har båda pannorna Arktis och Protector samma vågprofil?
    Det vill säga, är skillnaden mellan de båda endast en fråga om färg och glans?
    Tyvärr är bilden på min panna lite missvisande på grund av ljus och att den inte är rengjord.
    Så därför misstänker jag att den tegelröda ligger närmare i kulör.
    Jag råkade även skicka iväg ett mail tidigare till er kundtjänst (dock utan bilder) och där fick jag svaret: "De Zanda pannor som du kan komplettera med idag heter Zanda Protector T-röd".
    Nu känner jag mig bara lite mer förvirrad. Arktis eller Protector?
    Thomas Eld
  • Pannorna har samma Profil. Det är därför bara en fråga om vad du kulörmässigt tycker passar bäst.

    Johan Seniortekniker
  • Nu har jag stött på ytterligare ett problem. Inget byggvaruhus verkar ha Zanda pannorna hemma utan det är en beställningsvara. Samt att ifall de ska beställa hem pannorna så blir då  priset skyhögt vid beställning av ett mindre antal pannor. Ett exempel: kostnad för 10 st. pannor blir ca. 1500kr (inkl. pallavgift, frakt m.m.).
    Dock har ett byggvaruhus en panna hemma som heter "Jönåker Elegant". Skulle den passa ihop (bortsett från ev. färgskillnader) med mina Zanda pannor?
    Thomas Eld
  • Nej Tyvärr har de ej samma profil. Ett alternativ kan kanske vara att söka efter begagnade Zandapannor
    Johan Seniortekniker
  • Tack för svar!
    Ja det verkar vara den enda utvägen, även ifall det inte heller verkar lätt. Jag har redan försökt på ett par ställen. Ni kan möjligtvis inte se ifall det är någon återförsäljare som har Arktis och/eller  Protector hemma till försäljning i närheten av Malmö-Lund området.
    Thomas Eld
  • Nej, Tyvärr inte.
    Johan Seniortekniker
  • Hej!
    Är cementpannor med grus, som det står SE 98 på kompatibla med 85 s? Huset byggdes 1984.
    Mvh Karin Loqvist
    Karin Loqvist
  • Hej Karin,
    Dessa är kompatibla med varandra. Det är dock en liten skillnad på upphängningsklackarnas tjocklek vilket gör att pannorna får ca 10 mm skillnad i hängande längd.
    Johan Seniortekniker
  • Hej, har idag en villa med granulerade Nored Zanda 77 normalpannor gavelpannor etc.

    Vill nu byta samtliga pannor till släta, och jag undrar om dagens Zanda protector 2.0 serie (normalpanna, gavelpanna etc) är i samma mått som de gamla pannorna jag har. När jag själv måttat och jämfört med måtten på er hemsida, så verkar iallafall normalpannan ha samma mått.?

    Frågan är alltså om takets måttbild blir samma om man byter till de nya eller kommer man behöva bygga ut/använda halvpannor eller är det ”plugg & play” om ni förstår vad jag menar.

    tack på förhand!

    mvh
    Tim
  • Hej Tim.
    Jag saknar uppgifter om gavelpannornas byggbredd 1977 men här ser du dagens pannors byggmått.

    Johan Seniortekniker
  • Hej, vi har dessa Zanda pannor från bygg år 2000 i svart betong. Vilken av era sorter kan jag använda för att komplettera?

    Mvh Mikael
    Mikael Tidström
  • Hej finns det ngn panna som är kompatibel med Zanda SE 98 ??
    Patrik
  • Hej Patrik!

    De Zanda pannor som vi kan tillhandahålla idag är kompatibla med dina Zanda SE 98
    Håkan Tekniker
  • Skulle behöva 2 st vänster och 2 st höger gavelpanna zanda nored taket är från 1980. Vet ni vart man kan få tag i sådana
    Tomas
  • Kolla med Jörlanda Takservice AB
    Johan Seniortekniker
  • Hej,

    Är dessa två typer av pannor kompatibla, kom över några som ersättning för trasiga pannor. Har idag pannor av typ Zanda 98 på huset (som ena bilden)

    Om jag vill beställa nya vilken typ ska jag välja, är det protector?

    Mvh
    Mats

  • Det ena var en takpanna av okänd ålder från Örebro Takpannefabrik så jag kan inte med säkerhet säga att den är kompatibel men det är sannolikt. Dagens Zanda takpannor är kompatibla med den från 98 om du skall ha Protector eller Arktis beror på vilken ytbeläggning man har se Arktis
    eller Protector
    Johan Seniortekniker
  • Hej!
    Vi har Zanda 80 B på villan och behöver nu komplettera med ca 10 pannor.
    Finns dessa att få tag på eller är det begagnatmarknad som gäller?
    Eller finns det substitut som passar?

    Maria
  • Hej,
    Dessa går att komplettera med Zanda Protector 2.0
    Johan Seniortekniker
  • Frågan har säkert ställts förut men jag hittar inte svaret.
    Dax att komplettera dessa trasiga med nya. Vilka ska jag köpa om det går?

    Patrick
  • Hej Patrik.
    Dessa kan du beställa i bygghandeln. Se Zanda Arktis eller Protector för att se vilken kulör/yta som passar bäst.
    Johan Seniortekniker
  • Hej

    Jag skulle behöva byta ut några lertakpannor från 1978, det är två kupiga örebropannor som inte går att få länge. Finns det någon annan takpanna som kan ersätta dessa och vart kan man köpa takpannor styckvist eftersom jag bara behöver ca. 15-20 styckna?

    Hälsn. Janne
    Janne Kantola
  • Bäst är nog att försöka få tag på begagnade ersättningspannor.
    Johan Seniortekniker
  • Hej har Zanda nockpannor där det står Zanda 87B på vilka nockpannor är kompatibla med mina
    Robert
  • Om dina nockpannor är "koniska" och utan falls så kan man lägga dagens nockpannor ihop med de du har men endast genom att lägga nya ovanpå gamla och inte tvärtom. (detta då dina är längre och smalare än dagens.)
    Johan Seniortekniker
  • Tack för informationen men vi har lyckats hitta begagnade örebropannor redan. /Janne
    Janne Kantola
  • Vad heter nockpannorna som jag har på mitt tak ?
    Det är jättesvårt att söka sådana begagnade när man inte vet vad dom heter eller har måtten på dom
    Du råkar inte kunna måtten på dom ?
    Robert
  • Johan Seniortekniker
  • Ritningen visar inte dom nockpannorna som jag har
    Jag vet att längden på mina är 45 cm långa men övriga mått har jag inte
    Robert
  • Sorry, fort men fel. Nocken på förra bilden är den vi har idag. Den du har är denna.

    Johan Seniortekniker
  • Hej! Kan jag komplettera mina Zanda från -87 med Zandapannor från -94? De äldre har en tiltad våg, de nya har en rakare kupning.
    Helena
  • Hej Helena,
    Ja. Dessa passar med varandra.
    Johan Seniortekniker
  • Jag har röda zandapannor sen 1979. Nu letar jag efter en röd genomföringspanna. Men hittar ingen.
    Pär Ekblom
  • Hej Pär,
    Tyvärr tillverkas inte dessa längre. Det vi har att erbjuda är en avloppsluftare i gjuten plast som ersätter en takpanna likt den du har men hålet i underlagstaket kan behöva flyttas något.
    Johan Seniortekniker
  • Hej.Har fått problem efter stormen Hans!
    Var kan jag köpa motsvarande tak pannor eller någon liknande som passa i form?

    Akut!!

    Mvh Göran Lindman
    Göran lindman
  • Hej Göran,
    Du kan beställa dessa i din lokala bygghandel. Zandapannor är dock inte lagervara i handeln.
    Johan Seniortekniker
  • Hej!
    Vi behöver komplettera våra Zanda 85 S, se bild, och hittar inga som passar. Vi har ett antal Zanda98 SE(?), se bild, men de är inte lika i vågformen, se bild, och vi får dem inte att passa. De gamla är mer "mjuka" i vågorna tycker vi.
    Protector 2,0 finns inte att beställa längre och nu står vi där utan pannor.
    MVH Susanna
    Susanna
  • Det ni kan göra är att lägga nya pannor i hela rader från nock till takfot utmed en gavel. Vi är för närvarande utan Zanda Protector men kommer innom kort att få tillgång till den igen men då med namnet B&C 30 Protector.
    Johan Seniortekniker
  • Hej!
    Har takpannor, Zanda från 1980-81, som är märkt bara med 80 och ett V. Se bild! De har ju en lite annorlunda vågprofil ,se bild! än nyare pannor. Skulle behöva några som reserv. Går de att ev beställa i bygghandeln eller är det bara begagnat som gäller?
    Lars-Erik N.
  • I detta fall är det nog begagnade som gäller.
    Johan Seniortekniker
  • Hej
    Det är inte så bra att ni säger att man ska kapa
    och såga i Zandapannan . Det finns riktigt
    fabrikat till zanda som du inte behöver skada
    Pannorna.
    Mitt tak har dom fördärvat . Nu läcker det in
    på flera ställen.
    Var får man tag på ersättningspannor.
    Zanda Nored 1975 har läst att man kan ersätta
    om man tar och montera ned hela rader från väster.
    Och vilken panna passar isåfall mellan gavelpanna och Nored

    Cenneth Karlsson
  • Du kan höra med din bygghandel om de kan ta hem Zandapannor. gissar att det är granulerad yta på dina pannor och då är det Zanda Arktis som är bäst.
    Johan Seniortekniker
  • Hej, Zanda Nordica Plus röd enligt bild köpta från Lafarge år 2005.
    Vilken panna kan ersätta de pannor som spräckts?

    Sajjad Rashid
  • Hej Sajjad!

    Närmast är Zanda Protector2.0-Tegelröd,vi har den tyvärr inte i röd.

    Håkan Tekniker
  • Ok, men passformen kommer fungera?
    Måla om den går samt under solcellerna så lär det inte synas
    Sajjad Rashid
  • Hej Sajjad!

    Ja passformen kommer att fungera.
    Håkan Tekniker
  • Hej
    Är storleken samma på Zanda Nored och Arktis
    så dom passar mellan gavelpanna och dom andra
    Nored pannorna . Jag måste ju beställa hel pall
    finns ingen i närheten Taket läcker efter solpanelmontaget som gjordes felaktigt.
    Med hälsning
    Cenneth

  • Hej, jag var och tittade på Zanda Protector2.0 panna hos Derome med en av mina egna. Peronalen kan visa att att det inte passar så vidare man byter hela raden från nock till ränna. Detta då Zanda Nordica har mer spetsig top.

    Fråga, har ni eller nån återförsäljare ni känner till ett reservlager med Zanda Nordica plus Röd som ni kan tipsa om?

    Sajjad
  • Hej Sajjad,
    Vi har tyvärr inte kännedom om något gammalt lager av Nordica Plus.
    Johan Seniortekniker
  • Hej, kan ni förmedla min email till Susanna inlägg 30 Augusti. Hon har 98 SE som jag söker och jag tror jag har tillgång till de hon söker i stora mängder.
    Sajjad
  • vidarebefordrat din mail till Sussan
    Johan Seniortekniker
  • Hej
    har en panna ZANDA Nordica svart tillverkad sommaren 1987. Finns det idag någon panna som går att komplettera med.
    Stefan
    Stefan Magnusson
  • Hej Stefan!

    Dagens Zandapannor går att komplettera med.
    Håkan Tekniker
  • Hej
    Har ett tak med Zanda 87 b från 1991 och har för avsikt att montera solceller , men funderar att byta pannor då undertak är bra. eller vad är livslängden på Zanda pannan håller den 20 år till
    Tony
  • Hej Tony!

    Det brukar vara så att takpannorna håller längre än underlagstaket.
    Håkan Tekniker
  • Kan jag kombinera denna panna med någon modern Zandapanna,

    Roger Hedlund
  • Hej Roger!

    Zandapannor tillverkade före 1979 är inte helt kompatibla (Profilmässigt) med dagens Zandapannor. Dina pannor är tillverkade på en form från 1977. Om du skall ersätta trasiga pannor på taket så kan du lösa detta med att plocka ner en rad vid en gavel från nock ner till takfot. Där lägger du nya Zandapannor och de nedtagna använder du att ersätta med.
    Håkan Tekniker
  • vilken av de nya pannorna från Zanda passar isåfall på sista gavelraden?
    Roger Hedlund
  • Hej Roger!

    Vad som framgår av din bifogade bild så ser det ut att vara en Zanda Granulerad (knottrig) Brun. Vi har inte den kulören längre och granulatet tillverkas idag på ett annat sätt. Det som finns idag är Zanda Arktis i 3 kulörer Svart, Röd och Antikröd.
    Håkan Tekniker