Kan man lägga uppe på gammal underlagspapp?

Ska man ta bort gammal underlagstäckning eller kan man lägga ett nytt lager uppe på vid renovering av tak?

Kommentarer

  • Hej

    Den gamla underlagstäckningen kan vara kvar om underlagsspont och underliggande konstruktion är i bra skick. Se till att inga gamla spik eller dylikt sticker upp som kan skava hål på den nya underlagsprodukten underifrån. Om det gamla underlaget är av tjärpapp, måste det rivas bort innan man lägger ny underlagstäckning eller –duk eftersom tjära och asfalt inte fungerar tillsammans. Tjärpappstak är dock sällsynta idag eftersom man slutade producera tjärpapp omkring 1940. Man brukar kunna skönja en tjärdoft om man river i det. Annars är det bara vetskapen om ifall taket är lagt tidigare än 1940 som man får gå på. Det kan vara svårt att få bort all tjärpapp. Om det inte går, är det lämpligt att lägga en migreringsspärr mellan den tjärsmutsade underlagssponten och den nya underlagsprodukten, förslagsvis en fiberduk ca 200 g/kvm.

    Med vänlig hälsning
    Hans
  • Hej
     Vi har ett hus som är 3 år gammalt med shingel med liten lutning ca 5 gr som läcker, vad jag förstår efter att läst olika rekommendationer har man inte använt någon underlagspapp när man har monterat shingel.Vi har målat på gummifärg men det fungerar bara ett tag sen läcker det igen. Underlaget är takstolar av järn med påskruvad plywood, vad gör vi.
  • Hej Kennet.
    Lägsta lutningen för Shingel är 14 grader.
    I ert fall så rekommenderar jag att ni täcker det befintliga Shingeltaket med ny byggpapp
    Icopal Micoral och sedan Icopal Top Safe 3 grader.
    Man får dock skära bort Shinglet vid fotplåten för att kunna ansluta byggappen och ytpappen på rätt sätt.
    Det finns ändå risk för att Shingelplattorna kommer att "lysa igenom" det nya tätskiktet.
    Skall man komma bort från det så måste man riva bort Shingel och börja från början.

    http://www.icopal.se/Produkter/Tak/Yttertak/Takpapp/Takpapp.aspx​​​

    http://www.icopal.se/Produkter/Tak/Underlagsprodukter/Sortiment_underlagsprodukter/Micoral.aspx​​​
  • Tack för ditt svar. Huset är på Filippinerna och det blir väldigt varmt på taket, går inte att gå på taket utan skor när solen lyser, är det ok för takpappen.Hur många år håller takpappen i denna värme,har ni någon återförsäljare på Filippinerna som vi kan köpa av eller måste vi köpa den i Sverige och skicka ner den.
    MVH
    Kennet Vallmark
  • Hej igen

    På dom breddgraderna så bryts tätskiktet ner snabbare av värmen och UV-strålningen.
    Det är svårt att svara exakt hur många år men en förkortning av livslängden får du.

    Kanske bättre att välja någon lokal taklösning anpassad för klimatet. Vad har alla andra på sitt tak? Tegel eller plåt kanske?
  • Hej igen
    Till 90% är det korrugerad plåt resten taktegel. Problemet är taklutningen ca 5 gr. På vårt hus, så det är papp eller bandtäckning som gäller. Men jag tror att man inte har kunskap om band täckta plåttak så det måste bli papp som gäller. Eller någon form av takmassa eftersom det är Shingel nu på huset som läcker.
    MVH
    Kennet Vallmark
  • Hej igen

    Shingel kräver också en högre taklutning, från 14° och uppåt. Kanske därför det läcker.
    Det enda alternativ du har kvar vad det gäller bitumentätskikt är en vanlig slättäckning.

    Vi har Topsafe 3° med självklistrande kant. Uppe på den kan du sen lägga en trätrall med lösa remsor av Topsafe under reglarna som ligger emot taket.
    Topsafe

    En annan plåttaksprodukt vi har är Decra. Den kräver en taklutning på 10° för garantin ska gälla men vi har testat den ner till 5° med tätt resultat.
    Decra

    Men vi har inga återförsäljare där nere utan det blir till att skeppa det.
    Den närmaste säljare vi har är i Japan.

    PHILIPPINES (THE)
    First name: Toru
    Last name: Hashida
    Address: 2-14-8-308, Utsukushigaoka Aoba-ku
    Zip code: 2250002
    Town: Yokohama
    Phone: +81-45-507-7555 - Cell: +81-90-88-01-31-70
    Fax: +81-(0)45-330-8151
    E-mail: toru.hashida@icopal.com
  • Hej,
    Har ett radhus från 1980. Taket består av betong pannor och olje härdad masonit under och en taklutning på 38 grader.
    Nu är det många som byter tak och byter ut masoniten mot råspont.
    Min fråga är an man lägga Monarperm PRO istället?
    Och måste masoniten tas bort eller kan den ligga kvar under?
    Vinden är inredd och asfaltbord är använd för att få luftspalt mellan isolering och masoniten.
    Tre takfönster är monterade ovanpå masoniten.
    Vad skulle ni rekommendera för åtgärder/produkter?
  • Hej Robert.
    Alternativet till att montera råspont är att montera en diffusionsöppen takduk precis som du skriver.
    I så fall skall man ta bort masoniten och asfaboarden eftersom att ångmotståndet kan vara högre i dessa material och risk gör kondens.
    Diffusionsöppen takduk behöver ingen luftspalt under (Isolering/takduk).
    Man kan då fylla befintlig spalt med isolering. Det är viktigt att duken monteras genomtrampningssäkert och enligt anvisningar. jag skulle rekommendera Moniers ​Vittinge Orginal​​​ Vittinge orginal som är mer öppen än Monarperm Pro.
    Väljer du råspont och diffusionstät så krävs det luftspalt under råsponten.