Installation av Icopal RAC 800.

Hej!

Var hittar jag installationsguiden för radonduken RAC 800? Gräver ut och inreder en krypgrund, visst lägger man duken lämpligast under plattan och på den schaktade stenytan (i sin tur ovanpå ngn duk)?

Mvh/Andreas

Kommentarer

  • RAC 800 lägger du mot Schaktbotten. Schaktbotten-Geotextil-20 mm finkornig sand-RAC 800-finkornig sand-geotextil-makadam-isolering-BTG.

    I ert fall kanske det är bättre att använda sig av RMB 400 som läggs mellan isoleringen. Dras upp mot grundmuren och tätas mot grundmuren med butyltejp, dubbelkäftande till beräknad färdig betongplatta.

  • Hej Roger och stort tack för snabbt svar. Men är inte RAC800 ett bättre val om vi vill vara säkra på att minska radonhalten? Vi hade tidigare 220becq och la in en 400-duk vilket minskade halten till 80, bra. Nu är allt bortslitet och håller på att grävas ut för att inreda en fullvärdig våning för sovrum till barnen. 800 är kanske dyrare men om man som sagt vill vara säker?
    Huset är en värsåsvilla från -97, i suterräng men där krypgrunden lämnades med enbart en jordyta.

    Stort tack igen!

    Mvh/Andreas
  • RAC 800 är ganska styv i sig vilket gör den svår att vika upp och göra hörn av osv.
    Man vill ju få till det så det blir tätt.
    RMB är lättare att jobba med.

    Men annars har du ju rätt i sak.
    Tobias Teknisk säljare
  • Hej och tack Tobias, då får det bli RAC800. Det viktigaste är ju att minimera radonet, sen om det är lite svårjobbat så får man väl sticka till byggarna lite kexchoklad så går nog saker att lösa. Tack igen Roger o Tobias.

    Mvh/Andreas
  • Vi har en källarvägg i betong som inte är helt tät. Den släpper igenom radon. Vi har tagit bort ett gipslager och önskar sätta på en duk innan vi återställer gipsen. Har ni en lösning för det?
  • Hej Mikael
    Nej det har vi inte.
    Vi har Radonmembran men dessa är både luft och ångtäta och dessa skall man inte sätta på insidan av en källarvägg för då kan man få ett fuktproblem.
    Möjligt att man kan regla en vägg i icke organiska material och skapa ell undertryck i konstruktionen och leda luften till uteluften