Infästning av platta i tättskikt

Hej,
Jag ska fästa en gångbrygga med hjälp av infästningsplattor i bef. tak med uppbyggnaden trp. plåt, stenull, YAM2000, SAP/C 4000.
Vad rekommenderar ni för produkter och monteringssätt? Max konsolavstånd?
Hälsningar
Martin

Kommentarer

  • Hej.
    Produktbeteckningen antyder att det är en mycket gammal produkt så montage av taksäkerhet kan ej göras endast med insvetsning till ytskiktet som är vanligt vid nyläggning. Samtliga infästningsplattor måste skruvas till TRP plåten med 6 st godkännda skruv och hylsa (se metod för PVC och gummitak i bifogad monteringsanvisning) I övrigt sker montage enligt metod 2 och konsolavståndet anpassas efter vådbredd när bryggan går tvärs vådriktning och i vådriktning max cc 1200 mm.
    Johan Seniortekniker
  • Tack för svaret Johan,
    Jag har ett takfall på 14gr. Är metoden fortfarande lämplig? Med genomföring genom befintligt tätskikt (6st skruvar)- är det OK med tätskiktsgarantier?
    /Martin
  • Hej. Martin
    Metoden är helt ok avseende gångbryggans funktion som tillträdesannordning och som infästningspunkt för personligt fallskydd. Taksäkerhetsprodukterna och infästningsmetoden är också i enlighet med Tätskiktsgarantiers gällande riktlinjer. Det som bekymrar mej är ytmatrialet. Enligt mina uppgifter försvann denna produkt för ca 25 år sedan.
    Johan Seniortekniker
  • Ok, vilka bekymmer syftar du på? Är det tätskiktets ålder eller är de ursprungliga tekniska egenskaperna som är otillräckliga? Är det åldern, kan man testa på något sätt att produkten fortfarande är OK?
    /Martin
  • Jag syftade på att detta tak med denna yttäckning, sannolikt inte kan omfattas av några garantier från Tätskiktsgarantier i Norden AB
    Johan Seniortekniker