Inbyggt tätskikt

Jag har ett inbyggt tätskikt på en terass. Det är ca 40 år gammalt. Jag ska lägga nytt tätskikt med Icopal membran 501 P och följer anvisningar för system 61. Min fråga är om jag måste lägga om allt t.ex över krön som är plåtförsedda, under trösklar till terrassdörrar och upp under de nedersta tegelskiften på den del av terrassen som begränsas av husvägg och är plåtförsedd i nederkant eller kan jag klistra tätskiktet i plåtarnas underkant och klistra mot det gamla tätskiktet?

Kommentarer

  • Ska du göra det rätt och riktigt så ska det dras upp där också.
    Tobias Teknisk säljare
  • Tack för svaret. Det finns ytterligare två saker jag gärna vill göra på rätt sätt enligt Icopals anvisning  1. Ska befintligt inbyggt tätskikt (40 år gammalt) rivas bort när jag lägger det nya eller kan det ligga kvar? 2. Ska jag tryckprova med vatten innan överbyggnaden läggs tillbaks och var hittar jag i så fall Icopals anvisning för vattenprovning?

  • Hej Jan
    Det gamla kan vara kvar eventuella veck eller bubblor skärs upp och spikas ner i underlaget så det blir jämnt (förutsätter att det är underlag av trä). Mot vertikaler rivs det bort.

  • Tack för ditt snabba svar. Underlaget är betong. Förändrar det ditt svar?
  • Nej det gör det inte. Kommer du helsvetsa eller med mekanisk infästning och skarvsvetsning?
    Om det är helsvetsning så får du kontrollera vidhäftningen av det nuvarande.
  • Behöver tätskiktet mot vertikaler rivas bort även när det är betong?
  • Ja det brukar oftast vara sämre vidhäftning där speciellt vid hålkärlet.