Grönt tak förråd

Hej! Önskar anlägga grönt tak på en enklare byggnad taklutn ca 4 grader, 330 x 550 cm.
Har ni några förslag på lite enklare lösningar?

Kommentarer

  • Hej Clas
    Som tätskikt under ett grönt tak så skall det vara ett svetsat tätskikt.
    Det ställs stora krav på tätskiktet eftersom att detta inte kommer att vara okuläst synligt när grönskan kommer på.
    Det duger inte med ett självklistrande tätskikt.
    Svetsade tätskikt är ingen "gör det själv" produkt då det dels krävs en del utrustning.
    Jag rekommenderar att du tar kontakt med en takentreprenör på orten.
    som tätskikt rekommenderar jag Icopal Mono PM.

    http://www.icopal.se/Produkter/Tak/Yttertak/Tatskikt/System_mono.aspx

    http://www.icopal.se/Produkter/Tak/Yttertak/Grona_tak.aspx
  • Hej Roger!
    Detta gäller ett enkelt kallförråd. Blir alldeles för dyrt att anlita hantverkare (lika stor kostnad som förrådet i sig!). Borde finnas möjlighet att lösa på ett enklare sätt ....
  • Hej Claes

    Kan man ju tycka men oavsett takyta så är det en stor belastning på tätskiktet när det ligger sedum över. Därför är det bara svetsade skarvar vi kan garantera funktionen på.
    Men det klart, om det är en enklare byggnad du inte är så rädd om.
    Använd vår klistrade tätskikt Topsafe 3 graders och så håller taket så länge det håller. Det kan du lägga själv. Om du anser dig ha råd så lägg dubbla lager så blir det ännu bättre.
    Tobias Teknisk säljare
  • Vad är alternativet, att lägga en damm-duk över topsafe som extra skydd innan sedum-mattorna läggs på?

    Har samma dilemma, redan köpt TopSafe 3, då det läste för gröna tak att det läggs bara på annat tätskikt.

    Någon sa Mataki var ok med sedum på, men ni säger alltså dubbla lager?

    borde inte taket hålla längre då det inte utsätts för någon UV-belastning?
  • Lösningen är att använda rätt produkt, ett svetsat tätskikt. Mataki godkänner inte sin Självtäck under sedum heller.

    Men en hel dammduk utan skarvar är ju en lösning som förbättrar det.
    Dock blir det ganska glatt underlag så sedummattorna kanske flyttar på sig.

    Det är inte UV-ljuset som är problemet utan att skarvarna utsätts för i stort sett konstant vattenbelastning från sedummattorna. De självklistrande skarvarna tål inte få så mycket stryk.

    Men som jag skrev innan också. Kan man leva med en förkortad livslängd och det är en enklare byggnad. Kör på, den dagen man börjar se läckage är det dags att byta tätskikt.
    Tobias Teknisk säljare
  • Hej, tack för svar. Det är en friggebod, och bara 4.9 graders taklut vilket bör göra att mattorna inte glider. Så Enklast i vårt fall är ju en heltäckande EPDM dammduk under sedum-ytan. Det var en sedumförsäljare som nämnde Mataki... men de verkar ju inte riktigt veta så mycket om taken. Det står ju ofta bara ”tätskikt”. Ni borde komma på en variant för GDS som gör att skarvarna håller bättre. Kanske annat klister ? Ska man för säkerhetsskull stryka extra klister i skarven också?
  • Utvecklingen går ständigt framåt så snart kanske så.
    Du behöver inget extra klister, det förstör bara det klistret som är där.
    Tobias Teknisk säljare