Fonda special källargolv

Hej.

Jag har ett källargolv som är väldigt ojämnt. Det blir för omständigt för mig att jämna det med flytspackel utan tänker istället att jag vill regla upp golvet. Jag undrar då om jag kan ha träregel direkt på Fonda special? Tänker att instruktionen hur man använder denna produkt är ju en stegdämp ovanpå Fonda special och sen det organiska materialet (parketten) så antar att detta när ok? Uppskattar ett snabbt tillbakaspel från er. Tack. Mattias

Kommentarer

  • Även Fondan kräver ett jämnt underlag för du ska kunna tejpa ihop skarvarna.
    Kanske bättre du använder dig av ett system från Nivell. Det klarar stora nivåskillnader.
    Nivell​​​
    Tobias Teknisk säljare
  • Tack för svar. Vilken acceptans finns det i nivåskillnad på Fondan för att det ska funka? Lasermäter exakt idag. Känns bättre/snabbare/smidigare att jobba med er produkt istället för Nivell systemet så skulle vilka få till det på nåt sätt. Mattias
  • Hej Mattias
    För att förhindra att fukt från marken via betongplattan påverkar träreglarna så kan du det.
    Det finns dock en annan fuktteknisk risk med en sådan lösning och det är att varm fuktig inomhusluft riskerar att kondensera mot den kallare ytan ovanför betonggolvet och du får en förhöjd RF som kan bidra till mikrobiella skador och avvikande lukt.
    Vi rekommenderar att man återställer golvet med icke organiska material under golvspånskivan.
    Fuktskydd-cellplast-golvspån. Men då behövs en jämn betongyta.
  • Hej.

    Ja men är det inte detta som Fondan gör dvs förhindrar att denna ev kondens uppstår/angriper parketten/trät?

    Mattias
  • Hej Mattias
    Fonda Special är avsett för så kallat flytande golv. Reglar man ovanför så blir det en luftficka mellan Fondan och golvet och det är i denna det kan ske en förhöjd RF.
    Efter som att varm inomhusluft riskerar att träffa den kallare fondan som ligger mot det kalla källargolvet. Risken för detta ökar om man dessutom isolerar mellan reglarna. Då blir källargolvet kallar och risken för kondens ökar.
    Har du kollat på Nivell System ? Är nog ingen billig lösning.
    https://www.nivellsystem.se/​​​

  • Ok jag är med. Med andra ord bör man inte ha en luftspalt ovanför Fondan utan där bör parketten (med stegdämp emellan) monteras direkt. Vilken acceptans finns det på nivåskillnad på golv för Fondan för att den ska kunna tejpas/monteras ihop bra? Nivell är bra men rädd att det bygger lite väl mycket i höjd och arbetsinsatsen är så mycket större än med Fondan.
  • Underlag av betong får inte ha större ytråhet än 1,5 mm och inga större nivåskillnader än 5 mm.
    Tobias Teknisk säljare
  • Kolla anvisningarna
    Fonda Special​​​
  • Hej.
    Har bestämt mig nu för att avjämna golvet med flytspackel istället. Antar då att Fonda special är den bästa produkten att använda innan parkettgolv läggs? / Mattias
  • Ja, då fungerar det bra med Fonda Special
    Tobias Teknisk säljare
  • Ok tack. Och då är detta ett bättre fuktskydd än en platonmatta?
  • Bättre och bättre, man ska inte prata om konkurrerande material.
    Den funktionen du är ute efter, den uppfyller Fonda Special och med ett enkelt montage.
    Tobias Teknisk säljare
  • Ok tack 😉

  • Hej Tobias kan man lägga monopapp på monopapp eller måste man ta bort gamla tacket  MVH Ulf Fernstedt
  • Hej Ulf
    Du kan lägga nytt tätskikt på det äldre.
    Du du skall däremot räta till ev veck eller ojämnheter och skära bort vid vertikala uppvik och vid fotplåten.
  • Hej, jag har fått föreskrivet av en konstruktör att vi ska lägga fonda special på golvet i badrummet, sen flytspackel och tätskikt osv. Är det en lösning som ens är möjlig, hur gör man i anslutning mot brunn samt uppvik på väggar? Känns som den är föreskriven att användas i rum med parkett.

  • Hej Pontus
    Håller med dig om att det inte är någon ta lösning.
    Man kan inte flytspackla på Fonda Special.
    Spacklet fäster inte.
    Dessutom blir det dubbla tätskikt vilket inte är bra.
    Vi har förövrigt upphört med Fonda Special.
    Bör räcka med tätskikt uppe på flytspacklet.
  • Hej Roger.
    Ni har upphört med Fonda special?
    Jag har en tanke att göra om tvättstugan och hade då tänkt använda fondan men blir svårt de då.
    Tanken va från marken och uppåt enligt; oisolerad betongsula, fondan, armerad avjämning med fall å klinker.
    Har ni någon ersättare? Eller förslag till de?
  • Hej Kristofer
    Det stämmer att vi slutat med Fonda.
    Men det finns ju flera leverantörer som säljer motsvarande. Det går ju att även använda sig av ett ”noppat” fuktskydd som man dessutom han ventilera mekaniskt om det behövs.