Fiberduk

Hej

På sid 8 i monteringsanvisning för underlagsprodukter beskrivs lösning med fiberduk för ventilerad taknock.

Gäller denna anvisning även för dubbelfalsat plåttak (bandtäckning), dvs ska fiberduk användas även i detta fall?

Eller är det lämpligare att byta ut fiberduk mot insektsnät (eftersom insekter måste stoppas även i taknocken)?

//mvh Pernilla

Kommentarer

  • Hej Pernilla
    Vanligtvis så har man inte ventilerad nock när man har täckning av falsad plåt. Då sätter man oftast ventilhuvar:
    Har man ventilerad nock finns alltid risken att det blåser in snö, smältsnö eller regn.
    Insektsnätet är inte tillräckligt tätt. Men man kan ju ha både och.
    Vid täckning med falsad plåt så vill man även få det estetiskt och snyggt.
    En lösning kan kanske vara följande:
    ventilerad nock.
  • Hej Roger!

    Följdfråga:
    Av de lösningar du länkade till är vår ventilerade taknock mest lik exemplet Luftad nock enligt SSAB Tunnplåt AB.

    Om vi väljer lösningen du föreslår med er fiberduk finns väl inget behov av även insektsnät?

    Er fiberduk står väl emot insekter?

    //Pernilla

  • Hej Pernilla
    Håller med om att det blir kaka på kaka med både och. Om man inte kan flytta insektsnätet längre ut så att det förhindrar insekter och fåglar att belägra nocklösningen vidare in till vinden kommer dom ju inte förbi fiberduken. Om fåglarna hackar hål på fiberduken. Det går bra med vilken diffusionsöppen fiberduk som helst.
    Kan vara bra om entreprenören som lägger underlagstäckningen diskuterar med plåtslagaren som skall lägga plåten hur underlagstäckningen skall monteras vid nocken.

  • Ok, tack!

    Vad har er fiberduk (luftgenomsläpplig) till ventilerad taknock för artikelnr? Hittar den inte på er hemsida.

  • Hej
    Vi har ingen fiberduk till det användningsområdet. Det går bra att använda en geotextil klass N1 eller N2. Finns på de flesta byggvaruhus. Vår duk har klass N3 och den är för tät.