Enkupigt lertegel Ytpapp Topsafe 14 grader

Tänker lägga om mitt gamla enkupiga lertegeltak från 1923. Vill helst ha papp/duk som håller länge och även hålla om några pannor spräcks. Jag är gammal och har då svårt att gå på taket och byta pannor. Om jag tittar på er hemsida så får jag uppfattningen att Topsafe 14 är ett bra underlag för detta undermål. Takläggaren säger att det räcker med en vanlig traditionell papp och mitt alternativ är för dyrt. Om det blir lite dyrare tycker jag är försumbart om tak livslängden ökar. Är min idé realiserbar? I så fall räcker det enbart med Topsafe eller ska den ha papp/duk under?

Kommentarer

  • Hej Bo
    Ditt tänk är rätt. Men samtidigt håller jag med din byggare om att en byggpapp med rätt kvalitet är fullt tillräckligt.
    Jag föreslår Icopal Elastoflex som är en byggpapp av Kvalitet YAP2500.
    En tjock byggpapp med sandad yta. Elastoflex uppfyller materialkraven i AMA-Hus 18 i kombination med lertegel.
  • Ok tack för snabbt svar. Men jag vill ha en papp/duk som klarar taket en lång tid om tegelpannor går sönder.
  • Hej Igen Bo.
    Om du väljer TopSafe så garderar du givet vis upp dig ett snäpp. Eftersom att den produkten har ett Uv-skydd av skiffergranulat.