Byta tegeltak till tegelröd shingel?

Hej
Underlaget (papp och läkt) till ett tak jag fått ta över är slut. Läkten och pappen har vittrat, pannorna rört på sig och det har börjat läcka och regna in i huset.
I stället för att ta ned teglet och snickra upp ny strö och bärläkt och sedan lyfta upp det, kan jag byta till tegelfärgad pappshingel?
Behöver jag en underlagspapp eller kan jag lägga direkt mot trätaket?
Taket har i alla fall brantare avrinning än ett annat hus jag lade pappshingel på för fem år sedan utan problem.

M V H
Mats Eriksson

Kommentarer

  • Det går bra att lägga shingel på detta men det behövs en underlagspapp under.
    Tobias Teknisk säljare
  • Vad är lämplig underlagspapp för shingel?

  • Macoflex, YAP 2200
    Tobias Teknisk säljare