Användning av takmassa?

Kan man använda takmassa på shingel?

Kommentarer

  • Hej

    Takmassa kan användas till alla bitumenbaserade produkter. Detta innebär att den även kan användas till Shingel. Dock lämpar sig takmassa bäst till tätskikt på tak med lite lägre lutning, eftersom den granulerade ytan efter strykning med takmassa förlorar sin livfulla lyster och blir matt. Ytan kan få en brunaktig nyans efter strykning.

    Med vänlig hälsning
    Hans
  • Hej!
    Jag har lagt flexilight PRO på ett 41 gradiga tak och var tvungen att skruva läkt för att kunna lägga pappen. Dessa hål tänkte jag laga med tätmassa. Taket kommer ligga öppet utan plåt under vintern då jag ska lägga om resten av taket nästa sommar. Funkar detta eller rekommenderar du någon annan lösning?
  • Hej

    Flexilight PRO Exponeras för UV-ljus i max 3 månader.
    Icopal Tätningsmassa används för reparation av takpapp och innehåller
    Bitumen, lösningsmedel, syntetfiber och fyllmedel.
    Går bra att laga mindre hål med.
  • Okej, då har jag fått fel information gällande pappen. Den skulle klara 12 månader enligt säljaren. Något jag ej kollade upp såklart. Funkar det att täcka med lättvikstpressening så länge? (12mån)
  • Det är UV strålningen som påverkar bitumen i produkten.
    Skyddas den med en pressening som ej släpper igenom UV ljus
    bör det fungera