Ansluta nytt shingeltak till befintligt

Jag har en hus vars tak är belagt med icopap shingel. Nu ska jag ansluta taket till en ny hus del i vinkel. Även det ska takbeläggas med shingel. Hur gör man för att skarva ihop taken utan att riva av hela det befintliga husets tak?

Kommentarer

  • Hej Anders.

    Kan du göra en enkel skiss på hur du menar och skicka det till mig.

    roger.berg@bmigroup.com

  • Hej,
    Här är en skiss. Den nya huskroppen ska alltså ansluta i vinkel till den gamla. Jag skulle helst vilja undvika att slita av hela sidan av shingel (som är nylagt sedan 10 år och är i god kondition) på det befintliga utan snarare på något vis skära upp och skarva ihop med det nya. Funderar om mna kan skjuta in exempelvis en plåt i rännan som blir. Det nya ska också beläggas med samma shingel.

    Tilläggas kan att jag inte vill behålla det befintliga taket under det överskjutande nya taket (vill komma in och tilläggsisolera).
    Vänligen
    Anders
  • Hej.
    Ränndalsvåden mellan det gamla och nya delen måste komma under shingelplattorna på det gamla taket. Det går inte att lösa eftersom att plattorna är spikade. Man kan lägga den över dom gamla plattorna med då krävs det ett svetsat tätskikt och det jobbet är inget gör det självjobb.
    Jag rekommenderar att du kontaktar en takentreprenör för att finna en lösning