Hur får man tulpaner att hålla längre?

Hej,

Tulpaner är min favorit snittblomma och skulle behöva lite hjälp med hur jag får de att hålla så länge som möjligt?

Tack snälla,
Lovisa

Kommentarer

  • Hej Lovisa,

    Vad roligt att höra, tulpan är även en av mina favoritblommor 😍

    Nedan kommer lite tips och tricks på hur du får de att klara sig så länge som möjligt;

    • För att hålla tulpanerna ståtliga länge är nya snittytor ett måste. Använd en vass kniv och skär en snittyta ett par centimeter upp på stjälkarna innan du ställer dem i vasen. Använd inte en sax eller snitta blommorna mot en skärbräda, då det finns risk att kapillärerna i stjälkarna kläms åt så att tulpanerna inte kan suga upp vatten.

    • Låt buketten stå kvar i förpackningen i någon timme för att dra vatten.

    • Tulpaner behöver ingen näring men är törstiga och vill ha kallt vatten. Fyll endast ett par centimeter av vasen.

    • Byt vatten varje dag. Var även noga med att vasen är ren - smuts är en grogrund för bakterier som i sin tur förkortar livslängden på din fina tulpanbukett.

    • Placera tulpanerna svalt. Undvik att ställa dem i direkt solljus eller nära varma element. Ha helst inte färsk frukt nära eftersom det kortar bukettens livslängd.

    • Ställ gärna blommorna i ett svalare utrymme under natten, till exempel på balkongen så länge det åtminstone är några plusgrader utomhus.

    • Snitta om tulpanerna ungefär varannan dag. Tulpaner fortsätter att växa även i sin vas. Blir de för långa kan du behöva snitta bort av en bit av stjälken.

    Stort lycka till!

    Bästa hälsningar,
    Fanny