Hur får jag mina blommor att överleva semestern?

Hej,

Jag ska resa iväg ett par veckor och har ingen som kan hjälpa mig att vattna under tiden. Har ni några tips på hur jag ska få mina blommor att överleva?

/Katarina
Katarina

Kommentarer

  • Hej Katarina,

    Vad härligt med semester 😊 Självklart ska vi hjälpa dig med lite tips & tricks på hur du kan ta hand om dina växter på distans!

    1. Bevattningsmatta
    Idag finns det så kallade bevattningsmattor att köpa färdiga, men ta en titt i dina skåp och förråd hemma innan du går till butiken.

    2. Vattenfylld petflaska
    Det finns flera färdiga självbevattningssystem att köpa idag. Men om du har många växter och vill vara lite ekonomisk är en avskuren petflaska en mycket bra lösning. Stoppa ner flaskan med korköppningen nedåt i jorden eller krukan och fyll på rikligt med vatten.

    3. Bomullstråd och vattenglas
    En annan enkel självbevattningslösning kräver bara ett vattenfyllt glas och en bomullstråd. Fyll glaset med vatten, klipp en bit snöre och stoppa sedan ena änden i vattnet och den andra änden en bit ned i krukan. Det är allt!

    4. Kombinera fukt med självbevattning
    Kombinera med fördel något av ovan med att duscha dina växter innan du åker iväg på semester. På så sätt får de en extra dos fukt att absorbera.

    Hoppas att någon av ovan alternativ kan vara till hjälp!

    Önskar dig en fin semester.

    Bästa hälsningar,

    Lisa Trädgårdsmästare