Vit lackat trägolv

Hej,

Vilken produkt kan användas om vi är ute efter en lätt ljus vit nyans på lack för golv.
Gäller behandling av parkettgolv.

Kommentarer

  • Hej Carl

    Vi rekommenderar att först innan lackning infärga golvet med vår DecorTräbets.

    Det är svårt att få ett bra resultat med att lacka ett golv med en pigmenterad lack. Detta beror på att när man tillsätter pigment i lacker lägger sig pigmentet i lacken och på ytan istället för att trät i sig blir infärgat.
    På en stor yta som på ett golv kan resultatet istället bli lite randigt/stripigt utseende.
    Vi rekommenderar istället att använda vår Decor träbets som ger en fin jämn infärgning.

    Decor Träbets finns som färdig vit pigmenterad och går att späda ut om man önskar den mindre vit. Den kan även tillblandas till mörka kulörer.
    Den tränger ner och infärgar trät mer på djupet .

    Betsa Trägolv

    Betsa med en blandning av 1 del Decor Träbets och 2 delar vatten.
    Stryk med pensel eller planstrykare 1-2 paneler åt
    gången i träts fiberriktning men utan eftertorkning med
    svamp eller trasa.
    Här kan ni läsa mer om vår Träbets

    Lacka golv som betsats med Decor träbets
    När ni betsat ytan till önskad ljus nyans klarlackar ni sedan ytan med vår Parkettlack i valfri glans. Den finns i matt. halvblank och blank. Här kan ni läsa mer om våra golvlacker
    Stryk 2 gånger med Golv & Parkettlack.
    Rekommenderade verktyg är parkettpensel eller golvlackspridare.
    Tänk på att snabbt och lätt stryka ut första lagret lack. För mycket bearbetning av lack på betsad yta kan lösa upp pigmentet i träbets.
    Mellanslipa innan sista lackningen med ett finare slippapper (180-240).

    Förarbetet inna betsning och lackning av trägolv   är dock viktigt:
    Viktigt att tvätta av golvet noga med målartvätt samt torka av noga så att inga rester av skurmedel eller smuts finns kvar på ytan.
    Slipa av golvet ordentligt och är det idag en lack på ytan så måste all lack först slipas bort.
    Inga lackrester får finnas på ytan då dessa förhindrar nedträngningen av Träbets. Finns där lackrester i ytan fäster ingen bets.

    Nu nämner du dock inte vilket typ av träslag ert golv har och jag väljer därför att nämna att ekgolv sällan lämpar sig för vit-pigmentera då träslaget i sig lätt gör att ytan ser lite grå-rosa ut istället för vit.

    Du är självklart välkommen åter om det är något mer eller om andra frågor uppkommer. Det går även bra att ringa till oss och vårt kundcenters tekniska rådgivning på telefonnummer 0200-21 21 22.

    Hälsningar

    Christina Kundcenter Beckers Färg