Kan man måla på Vinyltapet?

Hej
Jag vill måla över en gammal vinyltapet, den sitter som sten.
Vad ska jag använda för bästa resultat?
mycket tacksam för svar

Kommentarer

  • Hej,
    Tack för er fråga.

    Vinyltapeter innehåller ofta mycket mjukgörare i sin yta vilket kan påverka färg så att den förblir mjuk och inte torkar som den ska och kan förbli lite klibbig och mjuk i sin yta.
    Dessa tapeter är oftast delbara /spaltbara och för att minska risk att få problem är vårt råd att ta bort den yttersta ytan av tapeten.
    • Ta bort all löst sittande tapet .
    • Grundmåla ytan med vår tapetgrund Isolergrund.
    Isolergrund är en vattenburen grundfärg som motverkar blåsbildning och skapar goda förutsättningar för en perfekt yta. Används för isolering av papperstapeter och stoftiga ytor före spackling eller målning.

    Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här så är du självklart välkommen åter

    Hälsningar
    Christina Kundcenter Beckers Färg