Vilken vägg kulör?

Hej! Vi håller på att bygga nytt hus och ska nu välja färg till väggarna.

Det är öppen planlösning mellan kök och vardagsrum. Golvet kommer att vara vitpigmenterad, mattlackad ek.

Köksluckor är i färgen S5500-N
Snickerier är i färgen S0502-Y
Taket en obruten vit.

Vi vill ha en vit kulör på väggarna men vill ABSOLUT inte att varken väggar eller lister/foder/dörrblad ser gula ut.

Vilken vit kulör skulle ni satsa på? Eller ska man kanske gå på någon ljus ljus grå?

Det är mycket fönster i vardagsrum/kök så det är bra med ljusinsläpp.

Vill gärna ha en ombonad och ljus känsla.

Kommentarer

  • Hej Evelina

    När det gäller färgsättning och rådgivning kring kulörval brukar vi vanligtvis i första hand hänvisa till våra återförsäljande butiker.Men Självklart vill jag ändå skicka med er några tips på vägen.

    Det är svårt att på distans ge färgsättningsförslag då vi alla refererar olika till just kulörer, tex en kulör som upplevs som mörk kan upplevs ljus av någon annan men även refererar vi väldigt olika till kulörnyanser. Men framför allt så tycker vi alla olika och smaken skiljer sig mellan oss alla.Det är alltid är lättare när man tillsammans samtidigt kan titta på de kulörer som man resonerar kring.Butikerna har det material som behövs och butikspersonalen är också bäst lämpade för den sortens rådgivning då det i de allra flesta återförsäljande butikerfinns specialutbildad butikspersonal just för detta.
    Kulörer påverkar varandra och kan därför ibland upplevas olika på olika platser, beroende på vad de omges av. Därför kan ni med fördel förbereda er genom att ta med bilder från er bostad och även gärna exempel på vilka andra tongivande kulörer som kanske kommer återfinnas bland textilier eller möbler. Då är det enklare att snabbt få förslag på passande kulörer så att ni kan komma vidare med ert projekt.
    Just pga av att alla kulörer påverkas av varandra så tänker jag här att ni testa med en likande vit som ni har för era snickerier, tex Fredrika eller Salt eller Mjölk. som du finner på vår hemsida. (Tänk dock på att det är svårt att se kulörer via dator då olika bildskärmsupplösningar åter ger kulörer lite olika.)
    Dessa kulörer liknar nyansen på era snickerier och vanligt vis gör detta att det lite mjukt gula i era snickerier inte förstärks så som det kan göra om en mer neutralt och svalare vit väljs till väggarna.

    Ett annat alternativ ni kan prova är vår fabriksklara kulör 1 Vit som finns färdig på hyllan i butik. Den är snäppet vitare än S0502-Y och eventuellt kan den tillsammans med den svalare grå kulören ert kök har förstärka det gula i snickerierna men för att avgöra detta behöver ni provmåla dessa på plats.

    Hos våra återförsäljande butiker finns vårt provburksystem att tillgå. Det ger er möjlighet att testa några nyanser genom att tex måla upp dem på en lite större pappskiva som ni sedan kan flytta runt i rummet.

      Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter. Du kan även ringa in till oss och vårt kundcenters tekniska rådgivning på telefonnummer 0200-21 21 22.

    Hälsningar
    Christina
    Christina Kundcenter Beckers Färg