Vilken sorts fasadfärgska vi använda och hur sent på hösten kan vi måla?

Hej!
Vi har ett hus byggt på 60-talet med träpanel som nu har en blå lasyrfärg . Vi skall nu måla om fasaden och funderar på båda val av färgsort och kulör.
Huset är inte målat på länge och ganska rejält solblekt så att det har olika nyanser av blått beroende på om det varit i solen eller ej, väldigt ljust på vissa ställen och mörkare med andra.
Om vi skall måla med ny blå lasyrfärg (vi tycker det är snyggt att träets ådringar syns igenom!) kommer det då täcka över solblekningarna eller finns det risk att det syns igenom? Vilken sorts färg rekommenderar ni och vilket underarbete skall vi göra.

Vi har också funderingar på att ev. byta kulör till grönt i någon lite mattare / mörkare ton . Vilken sorts färg skall vi använda om vi vill byta färg? Hur mycket underarbete behövs? Vindskivorna är nu vita och vid byte till grönt har vi tänkt att dessa skall vara röda.

Vi funderar också på om det är lämpligt att måla om ni i september / oktober eller om vi bör vänta tills nästa vår/ sommar? Vad har ni för rekkomendationer angående detta?

Mvh/ Ia och Micke.

Kommentarer

  • Hej Lena -Maria och Micke

    Tack för era bra och viktiga frågor.

    Vi vill börja med att besvara er sista fråga gällande målning på hösten.

    Det är svårt att ge ett bra svar då detta är helt väderberoende.
    Ofta åtminstone i landets södra halva brukar det gå bra att måla även under september och inland även in i oktober.  Viktigt är att dygnstemperaturen inte understiger 10 grader.
    Vid lägre temperatur kan torkprocess störas och problem kan uppstå.

    Viktigt att ta med i beaktning att torktiderna förlängs då temperaturen sjunker och luftfuktigheten ökar.
    Viktigt även att aldrig måla medan nattens dagg ligger kvar på ytan samt att avsluta målning i så pass god tid att färgen hunnit torka tillräckligt på ytan innan kommande nattdagg infaller.

    Då er fasad låter som om den är rätt sliten så vill vi rekommendera er att ni innan ni påbörjar ert förarbete, kontakta en återförsäljande butik men tjänsten Hushälsa.
    Detta återfinner ni i fackhandelsbutiker (Ej på Bygg och Stormarknader)
    Dessa butiker har specialutbildad personal som kan hjälpa er att göra en bedömning av er fasad och därefter ge er råd kring förarbete och målning som ger er längsta hållbarhet.
    Här finner du butiker som kan hjälpa dig

    Det är mycket viktigt att ni efter tvätt och eventuell desinfektion av eventuella mögel och alger borstar och skrapar bort allt löst sittande material. Dvs både den lasyr som sitter dåligt mot underlaget samt den träyta som kan ha blivit sliten då den sittande lasyren idag inte är skyddande längre.
    Ofta blir träytan grånad och lite flossig.
    Allt detta måste bort från ytan innan den kan målas eller laseras . Hushälsa experten ger er här en utförlig rekommendation kring detta.

    Kulörmässigt kan det vara svårt att få en sliten lasyrfasad riktigt jämn kulörmässigt.
    Alla transparenta lasyrer påverkas av den underliggande kulör som finns på ytan. Om denna varierar så kommer även slutresultatet också att variera.
    Här vill vi därför råda er att även här ta hjälp av Hushälsa expert.
    Beroende på vilken fasadtyp ni har och vilken konstruktion fasaden har kan andra alternativ så som tex Våra Täcklasyrer vara ett bättre alternativ till den transparenta fasadlasyren.

    Detta avgör absolut en Hushälsaexpert bäst genom att på plast undersöka er fasad.Här finner du dessa produkter

    Om det är något som ni undrar över här i vårt svar till er så är ni självklart välkommen åter. Ni kan även ringa till oss och vårt kundcenters tekniska rådgivning på telefonnummer 0200-21 21 22.

    Hälsningar
    Christina
    Kundcenter Beckers Färg

    Christina Kundcenter Beckers Färg