Vilken Beckers färgsort ska jag välja till min fasad?

Hej
Jag ska måla om ett trähus som har Teknos Nordica Eco. Det är om jag förstått det rätt en akrylatfärg. Det vet ni säkert bättre som har koll på era konkurrenter.
Vilken av era Beckersfärger ska jag välja?
Är det Beckers Perfekt Akrylat Plus som är bäst.
Kan man måla med den direkt eller ska det vara någon grundfärg först.

Mvh
Bernt

Kommentarer

  • Hej Bernt
    Tack för din fråga och tack för att du vill måla med oss.

    Det stämmer att Perfekt Akrylat Plus som dock har bytt namn till Perfect Plus Facade, är vår premium produkt och vår allra bästa produkt .

    Då den produkt som du tidigare målat med var en färg av akrylattyp så är här Perfect Plus allra bästa valet, speciellt om den färg som där idag sitter har några år på nacken och är sliten.

    Allra bästa sättet att få hjälp med rådgivning kring förbehandling inför din målning är att kontakta en butik med Hushälsatjänst.
    Hushälsa-experter återfinns i de flesta av våra återförsäljares butiker, (dock ej hos alla bygg och stormarknader).

    Det är av oss utbildad personal som har kunskap att syna din fasad och kontrollera hur den färg som tidigare tillbaks i tiden ser ut.
    Det är ofta hur dessa tidigare målade lager ser ut idag , vilken vidhäftning dessa lager har mot underlaget idag, som är avgörande för hur mycket förarbete med tex skrapning och grundmålning som behövs.
    De tittar även på om där finns mögelsporer eller annan påväxt som kan efter tvätt även behöva desinficeras.

    Tvätta först fasaden med vår Utomhustvätt.
    Allt löst sittande färg skrapas bort och då även den färg som kan se bra ut men som tappat vidhäftning mot sitt underlag.
    Alla ytor som inte idag har en intakt färgfilm behöver först grundmålas med Primex Trägrund. Om någon bräda byts ut eller om man tidigare missat att måla ändträ och dessa idag är trärena så behöver dessa innan grundmålning inoljas med Primex Grundolja.

    Är man osäker på om den fasadyta som man önskar måla är intakt eller om där finns möjlighet för fukt att inträng bakom färgfilm så rekommendera vi att hela ytan för säkerhets skull grundmålas med Primex trägrund innan ytan målas med Perfect Plus.
    Därefter målas ytan två varv med Perfect Plus.

    Men om din fasad enbart behöver en uppfräschning eller om du önskar måla om fasaden för tex att byta kulör, dvs att ytan idag är helt intakt och du bara önskar bättra på toppfärgen så finns vår Front ommålningsfärg.

    På redan målade hus i gott skick räcker det nu med en enda strykning om du använder vår n Front Ommålningsfärg. Ett lager räcker alldeles utmärkt för ett långt, heltäckande och hållbart skydd när du målar om ditt hus.
    Om fasaden idag är i ett riktigt gott skick och du alltså istället antingen måla två varv med Perfekt Plus eller ett varv med Front Ommålningsfärg

    På vår hemsida, under träfasader finner du här  mer information om både Primex Trägrund, grundolja samt Front Ommålningsfärg och självklart även Perfekt Plus.

    Så för att besvara din fråga kring om du behöver grundmåla eller inte beror alltså mer på hur ytan idag ser ut och i vilket skick den är.
    Då vi vet att detta kan vara mycket svårt att avgöra och oftast krävs en noggrann kontroll, ibland med lupp och ibland även med kemisk analys så är möjligheten att nytta butikernas hushälsa experter bästa sättet att ta reda på detta.
    Är man osäker så är annars alltid att grundmåla att föredra, då vet du att ytan fått rätt skydd.

      Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter. Du kan även ringa in till oss och vårt kundcenters tekniska rådgivning på telefonnummer 0200-21 21 22.

    Hälsningar
    Christina

    Christina Kundcenter Beckers Färg
  • Hej - köpte FONT Utevit men den är alltför gul men tyvärr redan handlat många burkar. Jag vill ha fasaden vitare. Har därför nu också köpt VIT för att blanda upp UTEVIT (kan ju inte göra av med alla dessa liter färg) att blandade 50/50 av Utevit och Vit men ser ingen större skillnad. Vad föreslår ni?
  • Hej Birgitta

    tack för att du väljer att måla med oss och våra produkter.
    Jag vill börja med att be om ursäkt för att vårt svar till dig blivit försenat och dragit ut på tid.
    Det är svårt att tillsätta mer vitt pigment eller mer färg för att ta bort den effekt som Brytpastorna i kulören Utevit innehåller.

    De allra flesta av våra återförsäljare återköper oöppnade burkar som inte brutits/blandats till på plats i butik så om dina Utevit är ur vårt standardsortiment så är detta mot uppvisande av kvitto att rekommendera.

      Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter. Du kan även ringa in till oss och vårt kundcenters tekniska rådgivning på telefonnummer 0200-21 21 22.
    Hälsningar
    Christina

    Christina Kundcenter Beckers Färg