Vilken akrylatfärg ska jag använda?

Hej
Jag ska måla om mitt hus som är målat ca 2006 av tidigare ägare med Beckers Akrylat-färg, då i rött.
Nu ska vi byta färg till någon nyans av mörkgrå och vill använda Beckers Akrylatfärg.
Men vilken är den bästa färgen att använda idag?
Såg i Folksams test att Max och Perfekt fått bäst i test. Men vad är skillnaden och vilken rekommenderar ni för mig?

Huset är högt beläget och söderläge på ena sidan av fasaden och norrläge på den andra, så den tar en del stryk av vädret på södersidan.

Kommentarer

  • Hej Joakim

    Idag är Perfekt plus Facade vår premiumprodukt och vår allra bästa färg, den återfinner du på fackhandelsbutiker. Den hette tidigare Perfekt Akrylat Plus

    På bygg och stormarknader är det vår Front Akrylatfärg Max som är den som är likvärdig denna och den hette tidigare Akrylatfärg max.
    Rekommenderar att du väljer någon av dessa , beroende på vart du väljer att inhandla din färg.
    Dessa tvår produkter är likvärdiga varandra. Båda två är våra allra bästa utomhusfärger. Båda är ypperliga för dig att måla med.
     Perfekt Plus Facade har dock ett annat bindemedel som gör den ytterligare lite smutsavvisande.

    I de allra flesta butiker finner du en tjänst som kallas för Hushälsa. Det är av oss utbildad personal som kan hjälpa dig att avgöra tex om du behöver åtgärda något, grundmåla eller vad som behövs göras för att din fasad ska få så lång hållbarhet som möjligt.

    De han även hjälpa dig med rätt tvätt utrustning beroende på om där idag finns påväxt som behöver desinficeras eller om det räcker med att enbart tvätta med fasadtvätt

    Här finner du våra återförsäljande butiker

    Hälsningar Christina
    Kundcenter Beckers Färg

    Christina Kundcenter Beckers Färg
  • Min ÅF XLBygg har Beckers Akrylat Plus hemma på hyllan.

    Vad är skillnaden på Perfekt plus Facade och tidigare Akrylat Plus?
  • Hej
    Det är enbart ett namnbyte vi från och med i år gör och det skiljer inget mer än namn, burkutseende och artikelnummer.
    Du kan alltså därmed använda dig av båda det äldre namnet Perfekt akrylat plus och Perfekt Plus Facade.
    Tänk dock på att som alltid , aldrig byta burk mitt på vägg utan vid knut/husdel. Men detta gäller som sagt även om du målar med samma burknamn.
    Förstår att allt kan verka lite rörigt i år när båda kan finnas ute i butikerna. Vi ber om ursäkt för detta.

    Hälsningar Christina

    Christina Kundcenter Beckers Färg
  • toppen... då vet jag vad som är vad och hur jag ska välja

    En annan fråga på detta..
    Jag tittar på kulören: Grafit S7000-n som är enligt era utomhusfärger för träfasad.
    Men kulören S7500-n verkar vara en innekulör.
    Men kan man använda S7500-n kulören utomhus också eller varför rekommenderas den inte för utomhus?

    Kanske dum fråga men måste ändå ställa den 😀
  • Måste man verkligen slipa fasaden efter fasadtvätt om virket är bra och färgen som redan finns är bra?

  • Hej

    Finns inga dumma frågor när det gäller målning :-)
    Det är mycket bättre att ställa dem innan målning än efteråt.
    Kulörmässigt fungerar även S7500-N den blir en lite mörkare variant av Grafit 009.
    Vill passa på att slå ett slag för vårt provburksystem. Måla upp tänkt kulör på en skiva som ni ställer mot er fasad. Då ser ni enklast hur kulör kommer upplevas.
    Kulörer upplevs olika på olika platser , beroende på vad som finns i dess närhet.

    Gällande slipning eller skrapning (den sistnämnda dock  vanligast på en tidigare oljefärg eller som här akrylatfärgsmålad fasad)
     är detta nödvändigt  på de ställen där gammal färg har dålig vidhäftning mot träytan alt om den av annan anledning sitter dåligt. Ytan måste dessutom vara fast. Med detta menas om en yta av trä varit utsatt utan eller med dåligt skydd och då börjat nedbrytas och blivit gråaktig i trät. Då sitter denna yttersta träyta mycket dåligt och släpper när sedan blir målad om den inte skrapas eller slipas bort.
    Att avgöra detta kan absolut Hushälsaexpert hjälpa dig med.

    Hälsningar
    Christina
    Kundcenter beckers Färg

    Christina Kundcenter Beckers Färg
  • Jättetack.

    Och gällande rengöring så tänker jag använda Beckers Utomhustvätt.
    Men blir inte riktigt klok på beskrivningen:
    "Vid underhållsrengöring blir behandlade ytor rena och behåller sin glans. Vid rengöring innan målning mattas ytan ned för bästa vidhäftning."

    Mattas ytan ned av Utomhustvätt eller menar ni att man måste slipa fasaden efter att man rengjort med Utomhustvätt?
  • En sista fråga

    Behöver jag verkligen slipa fasaden som tidigare är målad med Akrylatfärg?
    Får olika svar från alla jag frågar nämligen.
    Fasaden är knappt 10 år gammal, virket är jättefint, inga flagor eller liknande vad jag kan se/hitta i färgen.
    Men den är förvisso rätt blank och hård.
  • Hej Joakim

    Gällande din fråga kring vår utomhustvätt Läs mer här så rekommendera vi att du inför en ommålning blandar den i just dessa blandningsförhållande som anges.
    Då etsar den lite och mattar ner den lite idag blanka ytan så att din nya färg får bättre vidhäftning.
    Dock är den enbart en rengöring, som tar bort fett, sot smuts, påväxt och på oljefärger eventuella kritningar.
    Dvs den tar inte bort något av den färg som där idag sitter och ersätter inte skrapning, borstning eller slipning om så behövs

    En fasad som knappt är 10 år gammal är ofta enbart målad en gång sedan tidigare. Då brukar det oftast (om den målats enligt rekommendation vid tidigare tillfälle) räcka med att skrapa de ytor som tagit skada. På stående panel brukar det kunna vara nedandelen där vatten skall rinna av plankan som oftast tagit skada. Här är Men ändå viktigt att se över hela ytan för att upptäck om det under dessa tio år uppstått en skada någonstans där vatten kan ha kommit in bakom färgfilmen. vatten som tar sig in har tyvärr en förmåga att få färgen nedbruten och trasig på just dessa områden.
    Om sådana ställen finns så skrapar du på dessa ställen , grundmålar dessa ytor noga.
    Södersidan , alt sidor som varit extra väderutsatta av sol, hav, vind eller vatten kan behöva dubbelkollas extra noga.
    Finns inga skador eller sprickor, ta gärna en lupp eller förstoringsglas till hjälp att titta så finns ingen anledning att skrapa om färgen sitter.

    Varför du får så många olika svar beror nog på att det inte finns ett generellt svar för alla fasader. Alla ytor är unika.
    En fasad som ommålats många gånger har äldre  lager med färg sittande längst in. Dessa lager kan med tidens tand brytas ned då de fortsätter att åldras trots att de övermålats,  och då tappa vidhäftning mot underlaget. När man sedan målar på dessa så kan de släppa när den nya färgen vid tork skapar spänningar. Vid dessa tillfällen behöver man ibland skrapa bort ända ned till rent trä. Men då pratar vi om fasader som målats om flertalet gånger. Detta kan då en hushälsaexpert vid dessa tillfällen se och rekommendera om så behövs.
    På så sätt kan man på dessa fasader undvika att den gamla färgen tex ger blåsbildningar mm.

    Hoppas att mitt svar ger dig den information du behöver för att du ska känna dig redo att starta ditt projekt. Om du fortfarande känner dig osäker så är du mycket välkommen att ringa oss på vårt kundcenters tekniska rådgivning 0200-21 21 22 så kan vi förklara det hela närmare och mer ur just din fasads synvinkel.
    Men allra säkrast är alltid att i butik kontakta Hushälsaexpert. Du kan ta med all info du har, komplettera med bilder så kan denne säkert på plats i butik ge dig mer utförliga råd utifrån detta.
    Hälsningar
    Christina Kundcenter Beckers Färg

  • Hur ofta behöver man måla om man använder Beckers Akrylat Max, hur många år håller en målning?
  • Hej Mattias,
    Det är mycket svårt att säga hur många år en målning håller då detta varierar beroende på hur underlaget sedan tidigare var behandlat, hur utsatt fasaden är för påfrestningar från trafik, miljö väder och vind. En avgörande faktor är ofta även vilken paneltyp som fasaden har ,
    Generellt sett så är ca 15 år något som kan ses som en liten riktlinje men på riktigt utsatta ytor eller ytor som inte hade en optimal förutsättning för målning kan det behövas målas om eller bättras något år tidigare medan den ofta håller i många fler år på andra ställen.

    Dock finns det möjligheter att själv påverka dessa faktorer.
    • Att innan målning vara mycket noga med förarbetet och ge din färg den allra bästa förutsättning.
    • ta bort växter och träd som står i direkt anslutning till fasad. Om dessa når i fasad eller förhindrar/ förlänger torktid från väta av regn och snö försämrar detta fasadens optimala förutsättning för lång hållbarhet.
    • Underhållstvätta fasad med jämna mellanrum. Om smuts som fett, sot, damm , pollen och andra partiklar som finns flygande i vår luft fäster på den målade ytan så ökas slitaget på fasadens färgskikt.
    • Skapa en rutin att varje år titta över er fasad. Laga eventuella skador i färgfilm så snabbt som möjligt så att fukt inte kan vandra ner bakom färgfilm.
    Om du vill veta mer kring detta eller undrar över något kring detta är du självklart välkommen att kontakta oss igen, antingen här eller via vårt kundcenters tekniska rådgivning på telefonnummer 0200-212122

    Hälsningar
    Christina, kundcenter Beckers Färg

    Christina Kundcenter Beckers Färg
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.