Måla i ouppvärmd sommarstuga

Hej

En fråga som vi fått sänd till oss som handlar om hur man målar en kallställd sommarstuga.

Vi har en sommarstuga som står kall på vintern (i norrland så det kan bli väldigt kallt) och har tänkt måla väggarna inomhus.

Kommer att måla medans  det är varmt men man vill ju inte att färgen ska spricka på vintern. Det är i dagsläget lackad furupanel.

Vilken färg är lämplig att använda?

 När innertaken målades fick förra ägarna rekommendationen att använda utomhusfärg, tror det är någon slags täcklasyr som använts.

Beckers Kundcenter

Kommentarer

  • Hej!

    Alla våra inomhusfärger tål kyla när de torkat.

    Vi rekommenderar att i första hand  även i sommarstugor som inte är uppvärmda vintertid, att måla med våra inomhusprodukter.
    Det är inte farligt eller skadligt att måla med utomhusprodukter, men våra inomhusprodukter är bättre lämpade.

    Dels är de formulerade för att lukta mindre, dels är tillsatsen mot påväxt i utomhusfärg onödig i inomhusmiljön.

    I jämförelse med inglasade uterum där vi vanligtvis rekommenderar utomhusprodukter så bildas inte i sommarstugor lika mycket kondensväxling som i ett uterum. Det är därmed pga av fukt och ev påväxt som vi till inglasningar rekommenderar utomhusfärg.
    Även om det i en ouppvärmd sommarstuga blir temperaturförändringar så går dessa inte lika snabbt som i inglasade uterum och därmed mindre kondens.

    Därför rekommenderar vi i första hand att träpanel i sommarstugan målas med vår Kvist och Spärrgrund  för att minska risk för genomslag från de naturligt i trä förekommande och missfärgande ämnen som finns och därefter måla med våra lackfärger Living eller Mood i önskad glans och valfri kulör.

    Här i denna länk finns mer information att läsa om dessa produkter.

      Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Beckers Kundcenter
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.