Vad händer med vattenburen färg som har frusit?

Hej,

Jag har några burkar med akrylatfärg för utomhusbruk som har förvarats i ett förråd under vintern.

Då förrådet saknar värmekälla så har färgen sannolikt frusit vid något tillfälle.
Vad exakt händer med färgen, då det sägs att den blir obrukbar efter frost?
Om man lyckas röra ut färgen så att den ser ok ut, vågar man använda den då?

Mvh
Jörgen J

Kommentarer

  • Hej Jörgen

    Tack för att du ställer din fråga i vårt kundforum.

    Alla vattenburna färger har vatten som lösningsmedel. När vattnet i färgen frusit kristalliserar bindemedlet och färgen förstörs då sammansättning och molekylerna i färgen förändras.
    Detta går inte att återställa med mer vatten eller genom att röra om och vi rekommenderar att du tar med din burk till din återvinningsstation för distribution.

    Vi avråder från målning även om färgen går att röra om till flytande form då dess egenskaper och torkförmåga mm kan ha förändrats / förstörts.

    Jag kan även passa på att nämna att anledningen till att vi även avråder från målning vid en dygnstemperatur som under dygnet understiger lägre temp än 7-10 graders är för att torkprocessens kedja kan störas vid alltför långsam temperatur.

      Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar
    Christina

    Christina Kundcenter Beckers Färg
  • Hej!
    Hösten är här och plötsligt blir man överrumplad av en köldknäpp med någon eller några minusgrader på natten.

    Hur känslig är färgen för frost. Är den obrukbar redan vid kortare tid som den varit utsatt för någon minusgrad.
    Går det att på något sätt se eller prova statusen.
    Grymt att behöva kasta större mängd färg bara för en frostknäpp.

    Sture
  • Hej Sture

    Om färgens temperatur i burk inte sjunkit under 0 så bör det inte vara några problem.
    Om din färg ser normal ut i sin konsistens och inte delar sig, klumpar sig eller blivit tjockare i konsistensen så har den troligtvis klarat sig.

    Rör om din färg ordentligt, ser den ok ut i sin konsistens så gör ett litet uppstrykningsprov för att se att den beter sig normalt och torkar som den ska.

    Känner du dig osäker kan du alltid ta med din burk in till en återförsäljande butik  för en bedömning.

      Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina Kundcenter Beckers Färg
  • Hej,
    jag har fått några små burkar färg av min husbyggare, samma färg som använts i huset.
    Nu behövde jag använda en burk och när jag öppnade den har den blivit tjockare i sin konsistens och flyter inte riktigt som den ska.
    Kan jag blanda till vatten i den för att kunna måla en väg med den. Färgen är vatten buren.

    Tack på förhand
    Mvh/Jonny M
  • Hej Jonny

    Tack för din fråga.
    Om din färg blivit så passa förtjockad att den efter omrörning fortfarande inte är i flytande och brukbar konsistens avråder vi från användning. Om torkprocess påbörjats i burk kan färgens egenskaper förändrats.

    Vi avråder i första hand till att späda din färg då detta försämrar färgens egenskaper.
    Om man gör bedömning att den inte är så pass tjock att den kan ha tappat egenskaper och väljer att späda den för att få den mer "arbetsvänlig" och mer lik orginalkonsistens att Aldrig späda mer än max 5%.

    Som du förstår är detta en bedömningsfråga. Om du här önskar hjälp att avgöra detta rekommenderar vi att tar med din burk in till en återförsäljande butik som enklare på plats kan hjälpa dig med bedömning.
    .
      Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar
    Christina Kundcenter Beckers Färg
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.