Utevit

Hej
Håller just nu på att måla om vårt hus mer er färg Perfekt Fasad Plus . Hittar inte någonstans vilken färgkod er ”Utevit” har...
Tacksam för svar.

Kommentarer

  • Hej Mikael

    Tack för din fråga.

    Utevit är lik NCS S0502-Y.

    När vi skapar våra egna kulörer så hämtas inte dessa från den redan befintliga NCS färgkartan utan skapas av våra egna kulörexperter.
    Därmed hamnar våra kulörer sällan exakt på samma värde som NCS .
    Dvs de kan ligga nära flera olika NCS-kulörer eller tex ligga mellan två av dem.

    Det kan alltså för andra kulörer vara större skillnader än mellan Utevit och NCS S0502-Y.

    NCS systemets färgkarta innehåller nämligen enbart en bråkdel av de kulörer som vi med ögat kan uppfatta. Och våra kulörer skiljer sig därför ibland från den kulör som i NCS är mest lik.
    Därför bör du vara noga vid färgbeställningar att alltid uppge vårt kulörnamn och inte det NCS som ligger närmast, för att få rätt kulör tillblandad.

    Men för tex Bygglovsansökan eller för att nyansklassificera en kulör kan de NCS kulörer som ligger närmast våra kulörer användas.

      Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina Kundcenter Beckers Färg
  • Hej
    Har alla era produkter nämnda "utevit" alltid samma nyans? T.ex. 2020 års Perfekt Plus Fönster & Snickerifärg och 2017 års Perfekt Akrylat Plus?

  • Hej Ove

    Tack för din fråga.
    Kulören Utevit är lika oberoende vilken produkt den tillblandats i.
    Dvs det finns inte flera olika Utevit att välja mellan.

    Sedan kan ibland olika glanstal som tex mellan Perfekt Fasad Plus och Perfekt fönster och snickerifärg ibland ge en annan upplevelse av kulörens återgivelse.
    Men kulörmässigt så är de fortfarande lika.

      Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina Kundcenter Beckers Färg
  • Hej!Dax att måla huset.
    Tidigare på knutar skivor etc har vi idekulör 3100.Fråga, är det samma nyans som perfect utevit?
  • Hej, har vit idekulör 3100 på knut och skivor. Är det samma kulör som perfect utevit? Så att det rimmar med fönsterfoder.
  • Hej Anna

    Det finns skillnader mellan dessa två kulörer även om de båda har en dragning mot varmt vit och liknar varnadra.

    Jag rekommenderar dig för att få exakt sammasamma nyans som på dina knutar att även måla dina fönsterfoder med Perfekt bruten i 3100 Idekulör.

      Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina Kundcenter Beckers Färg