Tjära

Hej! Vi har en stuga som har tjärad fasad, nu skulle vi vilja måla denna med Perfekt Akrylat Plus men har fått höra att det inte går att måla på tjära, stämmer det?

Kommentarer

  • Hej!

    Tack för din fråga.
    Tyvärr stämmer den rekommendation du fått.

    Målar man på yta som behandlats med Tjära ger  kommer denna med högsta sannolikhet genomblödningar. Vi avråder därför att måla ytor som tjärats.

    Träts ytterskikt har troligen även över tid ytan varit tjärad blivit vädersliten. Vi rekommenderar därför först ett panelbyte om man önskar måla dessa fasader.

      Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar
    Beckers Kundcenter