Tapeter med fettfläckar

Jag vill måla på en tapet med en fet fläck, utan att behöva riva bort gamla och spackla, utan kanske bara torka lite först med ljummet vatten?
Skulle isolerfärg funka som övertäckning och barriär eller går det lika bra med tapetgrund?

Kommentarer

  • Hej,
    Tack för din fråga.

    Vi rekommenderar att först tvätta, grundmåla tapetytan och därefter spärra/isolera den fläck som annars kan missfärga genom till nya underlaget.
    • Ta bort allt löst sittande tapet.
    • Tvätta med inomhustvätt. Det feta på ytan måste tvättas bort för att inte skapa dålig vidhäftning.
    • Grundmåla med Tapetgrund
    Tapetgrund hjälper till att minska risk för blåsbildning när man övermålar tapet. Så den är att rekommendera just för detta syfte. Tapetgrund minskar risk att tapeten bubblar eller att det bildas blåsor när tapetlim och tapet blir våt vid spackling och målning.

    • Därefter kan de fläckar som var skadade av fett målas över med Isolerfärg
    • Måla två varv med vald väggfärg eller om ytan istället ska tapetseras.
      Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar
    Christina Kundcenter Beckers Färg
  • Är det inte bättre att måla över fettfläckarna med isolerfärg först och sedan med tapetgrund? Har man målat med grundfärg först kan det väl vara svårt att se var fettfläckarna sitter?
    Claes
  • Hej Claes

    Tack för din fråga och bra input.

    Anledning till att vi väljer denna rekommendation och att grundmåla med tapetgrund först är för att minska risk att tapet bubblar sig när den väts av Isolerfärg.
    Där av vårt råd att först måla med Tapegrund och därefter får man måla en lite större yta än just bara på fläck med Isolerfärg.
    Detta för att säkra upp att fläckarna täcks.

      Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar
    Christina Kundcenter Beckers Färg