Hur mycket späder man en färg vid sprutmålning?

Hej tänkte sprutmåla några dörrar med er elegant lackfärg halvblank samt elegant grundfärg. Vad ska det vara för viskositet på färgen då ? ( mäta med cup) . Eller har ni några färdiga enheter typ 10%inblanding av vatten  eller så.
 Mvh Daniel

Kommentarer

  • Hej Daniel,
    tack för att du hittat till vårt kundforum och för att du väljer våra produkter till ditt projekt.
    Vid sprutning av våra produkter rekommenderar vi att du späder dem så lite som möjligt.
    Detta för att färgens optimala egensaper inte ska förändras.
    Hur mycket du behöver späda en färg beror på vilka krav som sprutan ställer, viskositeten varierar mellan olika färgsprutor. Dock bör ingen av våra produkter spädas mer än 5%.
    Om du har fler frågor eller undrar över någonting i vårt svar här är du självklart välkommen åter. Du kan även för ytterligare information ringa till vårt kundcenters tekniska rådgivning på telefonnummer 0200-21 21 22.

    Vi önskar dig en fin dag.
    Hälsningar
    Christina
    Kundcenter Beckers Färg

    Christina Kundcenter Beckers Färg
  • Hejsan

    Jag har ett staket som ska målas om. Tidigare målat med Beckers fasadfärg och jag använder nu Beckers Perfect Plus Facade. Eftersom det är lite klottrigt att måla för hand är min tanke att sprutmåla inne i staketets svåråtkomliga ställen. Har en elektrisk färgspruta och undrar om färgen ska spädas med vatten något eller inte.
    Eller är en fasadspruta ett bättre alternativ?
    Fråga 2: Fasaden ska också målas och är en putsfasad enligt den sk. STO modellen.Putsen som las på var redan färgad i rätt kulör. Vilken putsfärg anser ni att jag ska använda? Vad jag förstått så är ju luftgenomsläpp väldigt viktigt på dessa putsfasader. .acksam för hjälp. Mvh/Lars
  • Hej Lars,

    Färger för utomhus målning skall tyvärr ej spädas så mycket att dem kan användas i sådan spruta, i de fall produkterna sprutmålas görs det med högtrycksspruta där färgen ej behöver spädas, sedan efterstryks dem alltid med pensel.
    I regel görs detta bara på stora objekt där två man eller fler arbetar samtidigt för att spara tid, eftersom att färgen måste efterstrykas med pensel efter påläggning med spruta för full funktion, är tidsvinsten liten eller ingen alls på objekt där en man målar.
    2. För att kunna svara på frågan ang putsfärg behöver man veta kvalitén på STO putsen, de tillverkar flera olika typer utav putsbruk.

    Med vänlig hälsning

    Ulf L