Slipning innan målning av snickerier

Hej,
Jag ska måla lite olika möbler och dylikt med Lackfärg.
Ytorna är målade och ganska blanka.
Jag undrar vilket typ av slippapper (grovlek) man bör använda om man ska rugga upp ytan, samt vilket man bör ha om man ska slipa trärent.

Tack på förhand

Kommentarer

  • Hej Cornelius

    Tack för din fråga.
    Det finns inga direkta regler för detta och ibland får man justera utifrån den yta och föremål som skall slipas.
    Men för att enbart matta ner en lack eller lackfärgsyta kan du använda slippapper med ca 240 kornstrl.

    För att slipa bort färg så börjar du med ett rätt grovt papper tex 60-80 korn men övergår succesivt till finare papper ju närmare slutresultatet du kommer och avsluta på ca 180 -240.

      Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina Kundcenter Beckers Färg
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.