Skillnad på bets och lasyr

Vad är skillnaden på bets och lasyr? Utseendemässigt är de väl ganska lika??

Kommentarer

  • Hej
    Utseendemässigt kan de vara ganska lika, framförallt på håll.
    En bets har en öppen yta och tränger ner och färgar trä. Medans en lasyr är i princip som en färgad lack med pigment som lägger sig som en hinna och stänger ytan. Du kan inte betsa på en redan lackad eller laserad yta då lasyren då hindrar din bets från att tränga ner i trät.
    Hälsningar
     Christina Kundcenter Beckers Färg

  • Hallå Hallå jag undrar vad som är bäst att lasera eller betsa min nya bänkskiva som är en furu skiva Helt obehandlad
  • Hej Svante

    tack för din fråga.
    Om din bänkskiva ska användas i kök avråder vi från att betsa denna med vår träbets.
    Vår träbets ska alltid för ett mer slitstark yta överlackas med Klar trälack.
    Bänkskivor som utsätts för mycket slitage och vatten kan vara svåra att måla eller lacka då fukt ofta tar sig in under färg film.

    Vi rekommenderar dig därför att ta hjälp i återförsäljande butik för ytterligare behandlingsalternativ.
    De kan ofta erbjuda bla oljor och pigmenterade vax som här kan vara bättre alternativ.
    Dock är dessa från andra leverantörer.

      Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar
    Christina Kundcenter Beckers Färg