Schellacken tillsammans med vattenburen färg

Hej! Vi har ett stort tak med panel där vi har schellackerat alla kvistar. Nu slår varenda schellackering genom färgskiktet. Vad är det som händer?

Kommentarer

  • Hej!

    Schellack är en äldre  produkt som användes till lösningsmedelsburna produkter men som inte kan användas till vattenburna produkter.

    De vattenburna färgerna finns det en liten mängd tillsatser av bland annat glykoler som löser schellack.

    För säkrare kvistisolering använd Beckers Kvistlack som är avsedd och framtagen för vattenburna färger. Måla därefter med Beckers Panelgrund.

    Här kan du läsa mer om både kvistlack och panelgrund: http://www.beckers.se/produkter/inomhus/grund

    Med vänlig hälsning

  • Hej
    Jag skall måla altantak med Beckers tradition alltså linoljefärg.
    Vad rekommenderas att användas utomhus för kvistar så det inte blir färg genomslag. Det kvistlack jag hittade var för inomhusbruk.
    Tacksam för svar

    Mvh
    Henrik

  • Hej Henrik

    Tack för din fråga.

    Kvistlack används inte utomhus utan enbart inomhus.
    Detta beror på att kåda och kvistar ofta blöder mer när de blir solbelysta/uppvärmda.
    Kvistlack kan inte stoppa den kåda som vanligtvis tränger ut från solbelysta kvistar utan då riskerar ytan med kvistlack att släppa. Inomhus sker detta sällan utan här får man enbart missfärgningar.

    Linoljefärg är dock mycket bra på att stoppa missfärgningar och genomslag.

    Då vi enbart i vårt sortiment haft Linoljefärg för utomhusbruk så har vi därför inte i vårt sortiment någon shellack för målning med Linoljefärg.

      Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina Kundcenter Beckers Färg