Fungerar panellack som grundfärg?

Hej
Ja har målat råspont med er panellack vit.
Funkar panellack som grundfärg?
Kan jag måla över med en vattenbaserad färg?
Tack för svar.
Malin

Kommentarer

  • Hej Malin

    Tack för att du ställer din fråga till oss.

    Panellack har inte samma egenskaper som vår snickerigrundfärger och den har därmed inte några spärrande egenskaper.

    Därför rekommenderar vi att du grundmålar ytan 1-2 varv med vår Panelgrund.
    Var här mycket noga med torktid då denna är avgörande för den spärrande funktionen. Du kan läsa mer om panelgrund i bifogad länk.

    Panelgrund minskar risk för genomslag från kvistar och de naturligt förekommande missfärgande ämnen som i trä finns. Om din råspont har mycket kvistar är det även att föredra att innan du grundmålar Kvistlackar dessa för extra skydd.

    Därefter kan du måla ytan 2 varv med Living Lackfärg eller avsluta med ytterligare varv med Panelgrund beroende på vilket slitage ytan kommer utsättas för.
    Panelgrund fungerar ypperligt även som toppfärg för paneler på vägg och tak. Ytor som utsätts för mer slitage bör istället slutstrykas två varv någon av våra Snickerifärger.

    Om du har fler frågor eller undrar över någonting annat kring våra produkter eller allmänt kring målning så är du välkommen åter.

    Hälsningar
    Christina

    Christina Kundcenter Beckers Färg