Är Panelgrund bra i ouppvärmt utrymme samt inglasning?

Hej
Vi ska måla sommarstuga, inomhus och i inglasat uterum. huset är från 60 talet och det känns inte som att något har gjorts de senaste 20 åren.
Inomhus är det lite blandat med lackad och obehandlad träpanel .
Uterummet är laserat med samma lasyr som huset.
Uterummet blir väldigt varmt på sommaren och huset är ej uppvärmt på vintern.

Vi har "PANELGRUND" och undrar om den är lämplig att fortsätta att använda både inne och i uterummet som täckande grundfärg?

Kommentarer

  • Hej Bengt

    Tack för att du ställer dina frågor till oss och väljer att måla med våra produkter.

    Jag vill börja med de underlag du nämner som önskas måla inomhus:
    De sedan tidigare lackerade panelerna går i de allra flesta fall bra att grundmåla/spärrmåla med Panelgrund.
    • Målartvätta ytorna, eftertorka noga så att ingen tvätt eller rester från andra skurmedel finns kvar på ytorna.
    • Mattslipa för ökad vidhäftning, finns där mycket kvist är även kvistlack att rekommendera.
    • Grundmåla 1-2 varv med Panelgrund beroende på hur mycket hur mycket av de missfärgande ämnen som i trät finns. (Riktigt gamla och gulnade ytor kan behöva ytterligare ett varv. ) Här är mycket viktigt att Panelgrund får torka ordentligt mellan varven. Detta för att den ska hinna kapsla in de ämnen som tränger igenom och inte släppa ut dem i nästa skikt.

    OBS! om du vet att de lackade ytorna sedan tidigare är fernissade med den äldre sortens fernissa kan denna först behöva slipas bort och vi ber dig återkomma för ytterligare rekommendationer.

    När vi sedan ser till målning av uterum så rekommenderar vi här att dessa ytor målas med våra Fönsterfärg-system  för utomhus.
    Panelgrund innehåller inte samma mängd mögel och påväxthämmande ämnen som utomhusprodukter gör.
    I inglasningar uppstår ofta snabba temperaturväxlingar vilket gör att kondens ofta bildas, framför allt vintertid då solen snabbt värmer upp dessa utrymmen. Den sortens temperaturväxling uppstår inte lika snabbt inomhus i själva bostadsutrymmet vilket gör att där är panelgrund rätt val.

    • Tvätta ytorna noga, gärna med vår utomhustvätt så att eventuell påväxt tvättas bort.
    • Borsta/skrapa bort all löst sittande lasyr.
    • Grundmåla ytan med Primex Trägrund som har liknande panelgrundens spärrande egenskaper.
    • Måla två varv med vald Fönsterfärg, tex Perfekt eller Front fönsterfärg.

      Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter. Du kan även ringa in till oss och vårt kundcenters tekniska rådgivning på telefonnummer 0200-21 21 22.

    Hälsningar

    Christina Kundcenter Beckers Färg