Hur ska man tänka när man ska måla om husets fasad?

När bör jag måla om? Hur? Vilken färg rekommenderas?

Fasad målad år sedan tidigare med Expo fasadakrylat.

Färgen har inte flagnat eller spruckit.

Ytlig svartmögel.

Mvh Pelle N

Inkommen kundfråga

Kommentarer

  • Inlägget uppdaterat med ny produktinformation

    Hej Pelle

    Tack för din fråga och tack för att ni väljer oss och våra produkter när ni målar!

    Vi rekommenderar här att du målar om din fasad med någon av våra akrylatfärger, förslagsvis vår allra bästa produkt för fasad Perfekt Fasadfärg.

    Här i denna länk finn mer information att läsa om våra akrylatfärger

    När ska man måla om sin fasad?
    Det är alltid att föredra att måla om innan den nuvarande färgfilmen blivit för sliten i sin yta och tappat sin skyddande förmåga.
    När färgen slits och tappar sin hållfasthet riskerar vatten genom små skador ta sig in bakom färgfilm. Vätan sprider sig sedan i trät bakom färgfilm som tappar sin vidhäftning mot underlaget och tillslut börjar släppa.
    Börjar ytan se lite tråkig och sliten ut så brukar det vara dags!
    Det är bättre att måla om innan den gamla färgen tappat vidhäftning.
    Har det gått så långt att det kommit in fukt behöver alla färg som släppt tagas bort men även viktigt att där vidhäftning försämrats skrapas. Annars finns risk att den gamla färgen släpper och tar med sig den nymålade ytan och det vill ju all så klart undvika!

    Fasad behöver först tvättas
    Vi rekommenderar att tvätta fasad innan man påbörjar arbetet med ev skrapa . Tvätta med vår Utomhustvätt eller om där finns viss påväxt tvätta med vår Alg och Mögeltvätt.

    Här i denna länk finns mer information om våra rengöringsmedel för ytor utomhus

    En sammanfattning över hur man går till väga vid ommålning av fasad

    • Tvätta din fasad med vår Utomhustvätt   och eller med Alg och Mögeltvätt noga  så att alla smutspartiklar fett från sot och andra luftföroreningar och ev påväxt tvättas bort från ytan. Tänk på att tvättmedel kan etsa på glas.
    • När fasad är tvättad skrapar ni bort allt löst sittande färg och färg som kan ha tappat sin vidhäftning mot underlaget.
    • Om där finns brädor som bytts ut eller om ändträ sedan tidigare är omålade och har en sugande yta grundoljar ni dessa innan grundmålning sker. Obs , enbart i ändträ.
    • Grundmåla 1 varv på alla ytor där färgen idag inte är intakt. Där får inte vara små sprickor eller små hål där fukt kan komma in bakom färgfilm. Det är grundfärg som här är avgörande vars egenskaper här är optimala  för att ge rätt skydd. Är man osäker på om grund behövs är det alltid bättre att ta det säkra före det osäkra. Det är aldrig felaktigt att grundmåla!
    • Måla två varv med tex Perfekt Fasadfärg  i önskad kulör.
    Vi rekommenderar dig för ytterligare och mer specificerade råd kontaktar en butik.
    Där finns av oss specialutbildad personal som ibland även gör platsbesök och då kan ge dig fler tips än de mer generella råd vi på distans kan ge.

    Här finner du kontaktuppgifter för våra återförsäljare.
      Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar
    Christina
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.